Ghidul de fata este util atat marketerilor, cat si proprietarilor de site-uri, care doresc sa cunoasca limbajul uzual al optimizarii pentru motoarele de cautare (SEO).
Iata care sunt cei mai folositi termeni SEO:
301 Redirect – Se refera la o redirectionare permanenta. Se foloseste de obicei atunci cand o pagina nu mai exista si vrei sa redirectionezi utilizatorii catre o alta pagina. Motoarele de cautare vor urma si ele redirectionarea.
302 Redirect – Se refera la o redirectionare temporara. Se foloseste mai rar, doar atunci cand redirectionarea este temporara. Motoarele de cautare nu vor urma redirectionarea.
AdWords – Programul Google Pay Per Click. Advertiser-ii platesc pentru aparitia in rezultatele de cautare atunci cand utilizatorii fac interogari pe anumite cuvinte cheie. Costul este per click – de fiecare data cand un utilizator da click pe ad.
Site afiliat – un site care trimite utilizatorii catre un alt site, in schimbul unui comision.
Algoritm – un program complex utilizat pentru a interpreta date si a detemina rezultate. Google si alte motoare de cautare folosesc algoritmi speciali pentru determinarea ranking-ului unei pagini web in rezultatele de cautare.
Alt Text – un atribut care este parte a codului din spatele unei imagini in HTML si care descrie imaginea. Nu poate fi vizualizat de utilizatori decat atunci cand imaginea este defecta, fiind util pentru cei cu probleme de accesibilitate. Motoarele de cautare folosesc acest atribut ca parte din algoritmul lor, pentru a afla ce contine imaginea.
Analytics – un program care centralizeaza si analizeaza informatiile despre vizitatorii unui site, oferind rapoarte usor de interpretat de catre utilizatori. Google Analytics este un program popular, utilizat pentru milioane de site-uri web.
Text Ancora (Anchor Text) – partea de text a linkului, vizibila utilizatorilor. Motoarele de cautare se folosesc de acesta pentru a determina relevanta trimiterii facute prin link de catre site-ul gazda.
Autoritate – cunoscut si ca „link juice”, se refera la doza de incredere pe care o ofera motoarele de cautare unui anumit site, in functie de relevanta link-urilor prin care alte site-uri fac trimitere catre site-ul in cauza.
Back Link – un link aflat pe un site, care face trimitere catre un alt site.
Black Hat – tacticile de optimizare neacceptate de motoarele de cautare si de specialistii din industrie. Este o practica prin care se incearca pacalirea algoritmilor motoarelor de cautare pentru cresterea ranking-ul unui site, cu ajutorul unor tehnici considerate dezonorante. In cele mai multe dintre cazuri, ele sunt depistate rapid, iar site-urile penalizate.
Blog – o sectiune de continut care afiseaza postarile in ordine cronologica, si este utilizata pentru business-uri, companii sau uz perzonal.
Rata de Respingere (Bounce Rate) – procentul sau numarul de utilizatori care ajung pe o pagina a unui site, dar il parasesc fara a naviga pe o alta pagina.
Breadcrumbs (firimituri de paine) – o bara de navigare (de obicei orizontala) care iti permite sa sari pe orice pagina vizitata anterior pe site, pe drumul catre pagina actuala.
Canonical Issue – se refera la continutul duplicat, cauzat de existenta unei pagini cu mai mult de un URL. Acest lucru poate fi prevenit cu ajutorul redirectionarii 301, sau a Meta tag-ului canonic.
Cloaking – tehnica folosita pentru a ascunde continut de utilizatori, acesta fiind vizibil doar pentru motoarele de cautare. Este o tehnica black hat, asadar nu este vazuta cu ochi buni de motoarele de cautare, putand atrage penalizarea site-ului.
CMS – acronim pentru „content management system”. Software-urile precum WordPress, Joomla sau Magento sunt folosite de catre webmasteri pentru gestionarea site-urilor si a continutului, fara a fi nevoie in mod obligatoriu de cunostinte de HTML sau de alte aptitudini de codificare.
Comment SPAM – publicarea de comentarii care au drept scop doar cresterea numarului de link-uri catre un site. Este unul dintre motivele pentru care multe site-uri nu permit includerea de link-uri in continutului comentariilor.
Continut (Content) – textul si imaginile de pe un website, destinate vizitatorilor site-ului.
Content marketing (Marketing de Continut) – procesul de creare de continut de calitate, cu caracter informativ, cu scopul de a creste vanzarile si de a loializa clientela.
Contextual Advertising (Publicitate contextuala) – o reclama care are legatura cu continutul publicat pe o pagina.
Conversie – cunoscut si sub denumirea de „obiectiv”, se refera la indeplinirea unui set de reguli. O conversie poate insemna completarea unui formular de contact de catre un utilizator sau finalizarea unei achizitii, de exemplu.
Conversion Rate (Rata de conversie) – procentul sau numarul de utilizatori care au trecut printr-o conversie, raportat la numarul total al vizitatorilor site-ului.
CPC – acronim pentru „cost per click”. Se refera la suma platita agentiei de publicitate pentru fiecare click realizat pe reclama din cadrul unei campanii publicitar.
Crawler – cunoscut si sub denumirea de „search engine robot”, se refera la un software care colecteaza informatii dintr-un site, inclusiv linkuri, apoi urmareste link-urile care duc la alte site-uri, repetand procedura. Cu ajutorul acestui program, motoarele de cautare reusesc sa iti ofere rezultate atunci cand realizezi o interogare.
Director – un website care listeaza pe categorii site-urile, pentru usurarea procesului de cautare.
Duplicate Content (continut duplicat) – se refera la o copie exacta sau similara a unui fragment de continut, regasita pe o alta pagina sau pe un alt site. Un site poate observa o scadere a page rank-ului daca practica publicarea de continut duplicat. Totusi, motoarele de cautare nu cunosc intotdeauna provenienta continutului original.
E Commerce Site – un site special proiectat pentru vanzarea de produse.
Feed – sau RSS Feed, este un fisier specializat ce poate fi interpretat de software-urile care citesc stiri. Sunt folosite de obicei pentru a centraliza continutul de pe mai multe site-uri intr-un singur loc, pentru o citire mai usoara.
Frame – o pagina care afiseaza una sau mai multe pagini separate intr-un set, printr-o configuratie de tip „split screen” (ecran impartit).
Hit – descrie actiunea de incarcare a unei pagini web, imagini, a unui document etc. O pagina poate genera foarte multe hit-uri.
HTML – acronim pentru „hyper text mark-up language” si se refera la codul in care e scris un website.
…
Partea a II-a a glosarului, aici.