Sa intelegem jargonul vorbit de publicitari
Oricare ar fi domeniul in care activezi, stii bine ca alaturi de cuvintele intelese si folosite de „restul muritorilor”, pe taramul tau se vorbeste o limba imbogatita cu cateva cuvinte speciale, sau…de specialitate. Slang-ul publicitarilor nu este nici amplu, nici dificil, ba chiar a intrat si in vocabularul mare, uzitat de ne-publicitari in viata de zi cu zi. Motivul? Daca nu faci publicitate, macar ai nevoie de publicitate. Si atunci trebuie sa stii limba.
Termeni publicitari: Primii 5
Pentru ca unii oameni sunt cu adevarat darnici, am gasit in minunatul mediu online un ebook mai mult decat folositor, cu cei mai folositi termeni in publicitare, incropit de cei de la Romanian Copywriter. Am zis sa impartasesc informatiile pretioase cu voi, putin cate putin. Azi, 5 care incep cu A:
Acoperire (reach)
De fiecare data cand transmitem un mesaj publicitar, indiferent ce canale de comunicare folosim, e necesar sa ne stabilim o serie de obiective numerice, ca sa vedem ce efect are reclama noastra. Termenul acoperire inseamna numarul de oameni care intra in contact cu mesajul nostru.
Fie ca acesti oameni il aud la radio, vad un afis sau un spot TV, primesc un flyer sau il citesc pe net, numarul lor trebuie contorizat, iar obiectivul acesta se numeste acoperire.
Advertorial (pe scurt, ad)
Cuvantul vine de la combinatia intre englezescul advertisment (= anunt) si editorial. Acesta este un articol, de forma unui editorial de revista, care e de fapt un text publicitar.
Este un mod foarte eficient de promovare, pentru ca ofera de regula toate detaliile de care cititorul are nevoie pentru a lua o actiune, de exemplu sa cumpere produsul. Acest text respecta o anumita structura si trebuie sa atraga foarte mult atentia prin titlu.
AIDCA
Este o tehnica necesara pentru scrierea oricarui text publicitar eficient; initialele provin de la:
- Atentie
- Interest
- Dorinta
- Convingere
- Actiune
Acestea sunt starile mintale care in mod normal duc la decizia de cumparare din partea consumatorului.
Ordinea acestora trebuie respectata. Fiecare dintre ele e la fel de importanta, si daca una lipseste, textul va avea sanse mult mai mici de succes.
Artwork
Totalitatea componentelor vizuale ale unui ad: imagine, chenar, grafic, fundal, layout, etc. Practic, toate elementele sale, mai putin textul.
ATL (Above-the-Line)
Este un mod traditional si conventional de promovare, care in prezent e cel mai folosit. ATL se refera la folosirea mijloacelor obisnuite de transmitere a mesajului publicitare:
- Mass media (presa scrisa, radio, TV, presa online, etc.)
- Comunicare directa (flyere, scrisori, e-mail-uri, telefon, etc.)
- Publicitate exterioara (afise, bannere, panouri stradale, etc.)
- Obiecte promotionale (tricouri, sepci, brichete, pixuri etc.)
Mesajul publicitar se adapteaza acestor canale, dar nu este insistent si agresiv, ci se lasa la decizia consumatorului daca acesta sa actioneze sau nu.
In general, aceasta modalitate se foloseste pentru comunicarea identitatii unui brand sau pentru promovarea generala a acestuia.