“Marketingul traditional le vorbeste oamenilor. Content Marketing vorbeste cu ei.” ~ Doug Kessler

Content-Marketing-Cloud-1

 

Pentru inceput…

Este bine sa stabilim ca un continut bun nu apare de nicaieri, din intamplare. Continutul este firul care conecteaza toate procesele de marketing si are puterea de a transforma un business. Brandurile care au inteles acest lucru au reusit sa castige popularitate, fidelitatea clientilor, sa creasca increderea clientilor si sa sporeasca vanzarile. Secretul celor care stiu sa comunice cu clientii este puterea de a tine pasul cu viteza cu care se misca tehnologia si de a crea continut in timp real, si nu orice fel de continut, ci unul relevant din punct de vedere cultural, la scara globala.

Marile branduri isi bazeaza actiunile din sectorul content marketing pe o strategie puternica, bine pusa la punct, si pe o persoana sau o echipa care executa aceasta strategie. Cei care se ocupa de executarea strategiei trebuie sa aiba in minte foarte clar ca marketingul de continut nu este o tactica, ci o strategie pe termen lung, care are nevoie de planificare, disciplina, creativitate si dedicare.

  1. Primii pasi in definirea strategiei

Cele mai bune strategii de continut incep cu sfarsitul in minte. Pentru a crea continut autentic pentru brandul tau, si pentru a rezona cu audienta ta, trebuie sa stabilesti cum arata fundatia strategiei de brand si audienta vizata.

Audienta: continutul pe care il publici depinde mult de publicul caruia te adresezi – de interesele, comportamentul si motivatiile acestuia. Informatia demografica joaca un rol important in procesul de creatie si de distributie a continutului. In plus, te va ajuta indentificarea atat a competitorilor cat si a brandurilor a caror strategie iti poate folosi drept sursa de inspiratie. Cateva intrebari la care ar fi bine sa ai raspuns:

  • Ce publicatii citeste audienta ta?
  • Pe ce retele sociale isi petrece timpul in mod frecvent audienta ta?
  • Care sunt evenimentele de care este interesata audienta ta?
  • Care sunt competitorii tai curenti?

Strategia de brand

Intelegerea identitatii brandului tau este un element cheie in identificarea tipului de continut pe care ar trebui sa il creezi. Marketingul de continut ar trebui sa te ajute in definirea si crearea unei personalitati unice a brandului, de la pozele pe care le publici si pana la postarile pe care le creezi pentru blog.

Iata cateva intrebari la care ar trebui sa raspunzi:

  • Cum suna azi vocea brandului tau?
  • Care sunt principiile identitatii vizuale a brandului?
  • Ce caracteristici particulare (culoare, font ect.) semnalizeaza brandul tau?
  • Care sunt brandurile (mai mari decat brandul tau) care te inspira?
  1. Stabilirea echipei

Pentru construirea, aplicarea si monitorizarea strategiei de content marketing ai nevoie de o echipa de oameni pe care sa te poti baza:

Content Marketer/editor: realizeaza strategii, scrie si supravegheaza proiectele de continut pentru a asigura coerenta brandului si alinierea la obiectivele de business.

Community Manager: distribuie continut pe retelele sociale, fidelizeaza comunitatile online si contribuie la proiectele de continut.

Designer: Ajuta continutul sa prinda viata prin experienta oferita utilizatorului si prin elementele vizuale create.

Colaboratori: Orice creator de continut – blogger, fotograf, designer – care contribuie la realizarea proiectului.

SEO/Specialist platit: gestioneaza distributia platita a continutului online.

  1. Realizarea unui calendar editorial

Atunci cand planifici calendarul editorial, tine cont de urmatoarele lucruri:

  • Efectueaza un audit de continut: reutilizeaza si ofera noi intrebuintari lucrurilor pe care le detii
  • Fa loc pentru SEO: costruieste idei de continut in jurul unor cuvinte cheie
  • Planifica dinainte, insa fii pregatit sa reactionezi in timp real la diverse evenimente

Calendarul editorial te va ajuta sa definesti toate procesele de continut cap coada. Ar trebui sa fie o combinatie intre continutul planificat pentru fiecare zi si evenimentele din perioada urmatoare, astfel incat sa te poti inarma cu toate resursele necesare crearii de continut in timp real.

Mai concret, poti folosi calendarul pentru:

  • Planificarea postarile viitoare pe blog;
  • Notarea sarcinilor detinute de colaboratori;
  • Programarea postarilor pe retelele sociale;
  • Diversele evenimente importante pentru brand.

Asa cum echipele de stiri se intalnesc dimineata pentru a discuta ultimele stiri, un brand trebuie sa desemneze un moment in zi in care sa se discute realitatea momentului. Depinde in mare masura de echipa ta sa depisteze evenimentele relevante pentru brandul tau si sa le integreze in strategia de comunicare.

Stabilirea riguroasa a unui program de intalniri, de creare de continut si de revizuire a acestuia este extrem de importanta, oferind asigurari legate de unitatea echipei si construind asteptari legate de procesul creativ.

  1. Invata de la audienta ta in timp real!

Pe cat de important este sa intelegi si sa iti cunosti audienta inca de la inceput, este esential sa evoluezi odata cu ea si sa dezvolti aceasta intelegere de-a lungul timpului. E ca atunci cand, intr-o relatie de foarte buna buna si lunga prietenie, la un moment dat incepi sa te intelegi cu prietenul tau doar din priviri.

Foloseste-te in mod constant de programele analytics pentru a intelege cine rezoneaza cu ce, pentru a pune mana pe insight-uri cat mai pretioase. Va fi necesar sa faci investitii in oameni si tehnologie pentru a inregistra informatii in timp real si pentru a putea oferi astfel continut relevent pe toate canalele de comunicare folosite de audienta ta.

Masurarea rezultatelor pentru imbunatatirea strategiei

Stabilirea unor indicatori cheie de performanta (KPI) inca de la inceput este esentiala, iar monitorizarea permanenta a acestor indicatori te va ajuta in atingerea obiectivelor pe care ti le-ai propus. Exista un milion de indicatori pe care ii poti urmari, insa cei trei care conteaza cel mai mult sunt: reach-ul, angajamentul si conversiile (sau vanzarile).

Iata care sunt elementele pe care ar trebui sa le ai in vedere, pentru eventuale masuratori:

­Reach

  • Este continutul nostru vazut?
  • Cat de mare este audienta noastra?
  • Cat de puternica este vocea noastra pe piata/canal?

Poti masura: impresiile utilizatorilor, trafic, numarul abonatilor, marimea audientei etc.

Angajament

  • Cat timp petrec oamenii cu brandul nostru?
  • Devin oamenii fideli brandului si continutului nostru?
  • Unde si cat de des iau contact oameniii cu continutul nostru?

Poti masura: timpul pe site, rata de abandon (bounce rate), numarul de vizualizari ale unei pagini, numarul celor care se intorc pe site, share-urile si interactiunea pe retelele sociale etc.

Conversii

  • Este mesajul pe care il emitem memorabil? Ne ajuta el la cresterea vizibilitatii?
  • Reusim sa schimbam felul in care este perceput brandul de unii consumatori?
  • Descopera si inteleg consumatorii produsele si serviciile noastre?
  • Atragem potentiali clienti de calitate?
  • Reusim sa vindem?

Poti masura: evolutia brandului, schimbarile de perceptie/atitudine, conversiile comportamentale, generarea de lead-uri, evolutia vanzarilor etc.