real time marketing„Pentru a construi loialitatea clientilor – pentru a construi un brand – companiile trebuie sa isi pastreze clientii angajati intr-un dialog continuu.”

Marketingul in timp real sau Real Time Marketing (RTM) nu este, asa cum ar putea sustine unii sau altii, una dintre cele mai proaspete gaselnite in materie de comunicare si branding. Fraza de mai sus apartine unui articol publicat pentru prima data in 1995 in Harvard Business Journal, de catre Regis McKenna, cu titlul: „Real Time Marketing”.

Real Time Marketing este unul dintre conceptele care starnesc enorm de mult buzz astazi, chiar daca s-a nascut acum aproape 20 de ani.

Este o metoda extrem de eficienta de a ocupa o pozitie privilegiata in mintea consumatorului, de a-ti construi o audienta generoasa si chiar de a influenta decizia de cumparare a clientilor tai. Din pacate, cei mai multi dintre marketeri nu sunt cu mult mai aproape de a realiza marketing in timp real astazi fata de 1995.

Marketingul in timp real se refera, pe scurt, la capacitatea companiilor, brandurilor de a profita de momentele in care atentia publicului atinge cote inalte.

Real Time Marketing – un job 24/7

Pe retelele de socializare, brandurile si fanii lor au posibilitatea de a interactiona in timp real. Lumea sociala a online-ului permite un dialog continuu prin continutul publicat, distributia clipurilor Youtube, a postarilor Facebook, a comentariilor, tweet-urilor etc. Asadar, marketingul in timp real nu este defectuos din cauza incapacitatii de realizare a dialogului  in timp real, ci…din cauza lipsei de inspiratie a celor care ar trebui sa fie conectati non-stop (?!) cu lumea inconjuratoare, si sa raspunda promp provocarilor pe care aceasta o lanseaza.

Fie ca vorbim de cutremurele din Romania de acum putina vreme, ori de pana de curent din SUA din timpul Super Bowl-ului de anul trecut, marketingul in timp real are nevoie de marketeri care sa lucreze 24/7.

Un exemplu bun de marketing de continut este faimosul tweet distribuit de Oreo in 2013, in timpul penei de curent care a intrerupt cel mai asteptat eveniment sportiv de catre americani – Super Bowl. Imaginea a strans peste 16.000 de retweet-uri.

real time marketing

Sursa foto: wired.com

Iata cateva trucuri care te vor ajuta sa iti eficientizezi eforturile de real time marketing:

1. Fii rapid! Reactioneaza in timp util dupa producerea evenimentului.

2. Transmite mesajul pe cele mai importante retele de socializare (Twitter, Facebook)!

3. KISS (Keep It Simple, Stupid) – inspiratia nu vine tot timpul atunci cand ai nevoie de ea; insa cand vine vorba de marketing in timp real, mai importanta decat inspiratia este viteza de reactie. Posteaza un mesaj simplu daca inspiratia te ocoleste, adaptand mesajul la situatie.

4. Nu fi plictisitor! Nu relata pur si simplu ce s-a intamplat, ci foloseste-te de vocea brandului pentru a comunica un mesaj care sa capteze atentia. Mesajul poate sa fie amuzant, simpatic, jucaus, ori cu initiativa (in cazul accidentelor, crizelor etc.).

Iata si un exemplu de real time marketing autohton, al baietilor sau fetelor care se ocupa de contul de Facebook al Durex Romania.

real time marketing