Tinand cont de caracteristicile prielnice pentru publicitate de care mediul online se bucura, exista o serie de avantaje punctuale care pot transforma advertisingul pe Internet intr-un upgrade al publicitatii traditionale.
Insasi definitia pentru publicitate online atesta plusurile pe care aceasta le pune la dispozitia utilizatorilor: “acel tip de publicitate afisata pe Internet, avand scopuri similare publicitatii traditionale, insa mijloace si metode de exprimare, comunicare si interactiune cu publicul tinta specifice mediului electronic. Acest specific se manifesta in principal prin interactiune directa, comunicare, feed-back in timp real si targetare restransa pana la nivel de individ”.
Cu toate acestea, se poate spune ca cele doua tipuri de publicitate, traditional si online, se completeaza unul pe altul, tinand cont de faptul ca multe campanii online sunt sustinute si vin ca o extindere a unei campanii offline de promovare. Mai concret, publicitatea online vine doar sa intregeasca mixul de marketing ce sta la baza unei promovari de succes.
Asadar, enumeram avantajele care reusesc sa intregeasca si sa eficientizeze o campanie publicitara:
Flexibilitatea
In timp ce publicitatea traditionala, fie ea offline sau TV, presupune un risc mai mare din cauza faptului ca poate sa fie sau nu eficienta, aceasta problema dispare atunci cand vorbim de publicitate online.
Daca eficienta unui spot publicitar difuzat la televizor sau la radio va fi masurata abia dupa finalul campaniei sau in urma evolutiei pe termen lung, in mediul online publicitarul are acces in timp real la rapoarte si statistici, iar daca rezultatele nu se ridica la nivelul masuratorilor si previziunilor initiale, poate interveni imediat asupra formei si continutului reclamelor, sau se poate opri si inlocui campania. Indiferent ca motivul este unul legat de eficienta sau, pur si simplu, de dorinta de a modifica/adauga/sterge detalii, publicitatea online permite orice tip de interventie, chiar in timpul desfasurarii campaniei.
Targetarea eficienta
Internetul ofera posibilitati de targetare mai exacte decat orice alta platforma de publicitate. Orice campanie si material publicitar poate fi distribuit unui public tinta bine conturat, in functie de variabilele dorite de publicitar, fie ele demografice (varsta, sex, venit, nationalitate, educatie, ocupatie), geografice (oras, regiune, tara, mediu), psihografice (atitudini, stil de viata, pasiuni, interese) sau chiar comportamentale (beneficii urmarite, loialitatea fata de un brand, reactia fata de publicitate etc).
Costurile reduse
Publicitatea online ofera comerciantului sau producatorului un avantaj pe care niciun tip de publicitate traditionala nu il poate aplica: posibilitatea de a plati doar daca reclama este eficienta, in functie de cat trafic genereaza, de afisari, vanzari sau actiuni. Astfel, costurile se reduc considerabil, iar eficienta creste cu mult fata de reclamele traditionale. Astfel, in mediul online, intalnim mai multe modalitati de plata:
- CPM (Cost Per Mille) – pretul cerut pentru afisarea unei reclame de o mie de ori;
- CPC (Cost Per Click) – pretul pentru fiecare click generat de materialul publicitar afisat
- CPA (Cost Per Action) – pretul pentru fiecare actiune prestabilita intreprinsa de utilizatorul care vede reclama (click, cumparare, etc);
- CPV (Cost per View) – pretul pentru fiecare vizualizare/vizita generata de o reclama;
- CPL (Cost Per Lead) – derivat din CPA, presupune plata sub forma de procent din valoarea vanzarilor generate de un anumit material publicitar online;
- Flat Fee – presupune plata pentru plasarea unei reclame in cadrul unui site, in functie doar de perioada de afisare.
Masurarea impactului si monitorizarea
Mediul online ofera producatorilor posibilitatea de a observa in timp real felul in care utilizatorii interactioneaza cu produsele promovate, care sunt punctele de interes si ce rezultate inregistreaza o anumita campanie. Daca in media traditionala, cum ar fi televiziunea, impactul se masoara pe sondaje de piata sau esantioane de cetateni care ofera informatii orientative, in mediul online exista posibilitatea de a masura exact pe publicul tinta dorit. Unul din cele mai cunoscute tool-uri de masurare a impactului pe care o reclama l-a avut este Google Analytics, care ofera informatii cruciale despre ce face un utilizator dupa ce a dat click pe o anumita reclama.
Producatorul poate afla date exacte despre timpul pe care un user il petrece pe site sau pe o anumita pagina, numarul de utilizatori pe o anumita perioada si orice alte detalii despre comportamentul internautilor pe site si traficul generat de o anumita reclama in care a investit, fapt ce permite gestionarea cat mai eficienta a bugetului pentru un producator de bunuri sau servicii.
Formatul versatil si interactiv
Daca mediile traditionale cum ar fi radioul sau televiziunea se bazeaza mai mult pe entertainment, publicul ramanand pasiv, cuvantul cheie care defineste publicitatea online este interactivitatea. Spre deosebire de mediul offline sau de presa, unde potentialii clienti pot doar sa vada o reclama, pe Internet acestia se bucura de posibilitatea de a intra imediat in contact direct cu producatorul (sau site-ul acestuia), sa afle mai multe detalii despre produs, sa primeasca feedback din partea altor cumparatori, sa testeze, proces care se poate incheia cu o achizitie, toate acestea intamplandu-se in fata monitorului.