Publicitate neconventionala: un subiect delicat
De ce un subiect delicat?! Deoarece linia dintre conventional si neconventional este in continua transformare, devenind in ultima vreme din ce in ce mai subtire. Dupa parerea mea, orice manifestare publicitara neconventionala isi mentine statutul pana cand patina timpului ii da un aer uzat.
Cand media clasice devin suprasaturate si peretii cladirilor captusiti la refuz cu afise, singura sansa a publicitarilor este sa se orienteze spre alte spatii, canale, simturi. Concurenta creste, vocile se inmultesc si provoaca din ce in ce mai mult zgomot, iar consumatorul din ce in ce mai indiferent la disperarea brandurilor. Pentru ca brandingul sa poata supravietui intr-o lume supraaglomerata de comunicare, este nevoie de o noua viziune…
Si aceasta noua viziune se numeste publicitate neconventionala
In zgomotul asurzitor produs de publicitatea conventionala, publicitarii au gasit noi spatii de promovare, in care este parca putin mai multa liniste. Au luat in vizor astfel biciclete, lifturi, toalete, treceri de pietoni, chibrituri si chiar cerul. Publicitate neconventioanala inseamna ca orice spatiu, static sau mobil, cu o oarecare vizibilitate, poate deveni spatiu-purtator de mesaj publicitar.
De unde vine neconventionalul din publicitatea neconventionala? Ei bine, el poate veni din spatiul in care este promovat mesajul publicitar sau pur si simplu din productia mesajului. Orice iese din mediile de comunicare sau metodele de panotaj clasice, precum si orice surprinde publicul prin amplasare, format sau idee inseamna publicitate neconventionala.
Publicitate neconventionala: surprinde, impresioneaza si marcheaza consumatorul
Publicitarii, sau o parte din ei, au decretat: Viitorul apartine brandurilor multisenzoriale. Pe o piata invadata de un numar urias de nume de branduri, devin memorabile brandurile cu o identitate si o personalitate puternica, construita multisenzorial. Experientele multisenzoriale legate de un brand ii definesc personalitatea si il fac mai atractiv in ochii consumatorilor.
Idealul este ca atunci cand cineva pronunta numele brandului tau sa ajunga la o reproducere mentala completa a lui, exprimandu-se sub toate aspectele care definesc personalitate brandului: forma, culoare, sunet. Cand spui Orange, Apple, Google, Starbucks sau McDonald’s, reusesti sa „simti” personalitatea brandului, nu-i asa? Acest lucru devine crucial in lupta pentru supravietuire a marcilor.
Publicitatea neconventionala intervine in procesul decizional al consumatorilor, atacand instrumentele folosite de acestia in proces, si anume simturile. De la amplasamente iesite din tipare, la productii publicitare ingenioase si pana la comunicare vizual-olfactiva, publicitatea neconventionala isi face datoria de a atinge un public din ce in ce mai…neconventional.