Fiecare faza majora a deplasarii unui produs prin lantul de distributie si aprovizionare – de la materii prime, la productie si distributie – contine propriile sale procese.
Cele mai multe dintre acestea exista de zeci de ani, ca metode pe baza de hartie si pix, insa in prezent sunt gestionate de software-uri specializate, asa cum este si suita de solutii Crosspoint, dezvoltata de Point Logistix.
Procesul de supply chain management – SCM – incepe prin a intelege exact ce isi doresc clientii – etapele incipiente ale Planificarii lantului de distributie si aprovizionare, considerata in mod traditional una dintre cele doua categorii fundamentale ale unui SCM, alaturi de etapa de Executie.
Planificarea
Etapa de Planificare incepe cu planificarea cererii, un proces de colectare a datelor istorice, cum ar fi vanzarile anterioare si aplicarea de analize si modele statistice pentru a crea o previziune sau un plan de cerere, asupra carora departamentul de vanzari si departamentele operationale – asa cum sunt productia si marketingul – pot cadea de acord.
Prognoza stabileste tipurile si cantitatile de produse care trebuie fabricate. Unele companii efectueaza planificarea cererii ca parte a unui proces distinct numit planificare de vanzari si operatiuni (S&OP), care prevede un proces iterativ de colectare de date, discutii, conciliere a planurilor de cerere cu planurile de productie si aprobarea managementului. Unele companii includ S&OP intr-un proces mai larg numit planificare integrata de afaceri (IBP), care incorporeaza planurile mai multor departamente intr-un singur plan la nivel de companie.
Planificarea productiei
In urmatorul pas important – Planificarea Productiei – compania analizeaza datele specifice legate de locul si de modul in care vor fi fabricate produsele solicitate in planul de cerere. Un pas mai bine ajustat – in general automatizat in cadrul unui software specializat – este Planificarea si Programarea Avansata, un pas in care se incearca optimizarea resurselor necesare in productie si transformarea lor in resurse mai responsive la schimbarile ce tin de cerere.
Planificarea cerintelor de materiale (MRP) este un proces care dateaza din anii 60, pe care majoritatea producatorilor il utilizeaza pentru a se asigura ca au suficiente materiale si componente necesare in procesul de fabricatie. Acest lucru are loc prin inventarierea bunurilor disponibile, si prin identificarea lipsurilor si achizitionarea sau producerea acestora.
Documentul central atat in MRP, cat si in planificarea productiei este BOM (bill of materials), o lista completa a articolelor necesare pentru realizarea unui produs.
Managementul stocurilor si logistica
Exista doua procese complexe care joaca roluri extrem de importante in majoritatea etapelor majore ale unui sistem SCM: managementul stocurilor si logistica.
- Managementul stocurilor consta in diverse tehnici si formule menite sa asigure aprovizionarea adecvata – de la materiile prime dintr-o fabrica, pana la produsele ambalate dintr-un magazin de retail – cu maxima economie de timp si resurse.
Producatorii se confrunta cu o varietate de probleme de gestionare a stocurilor, multe dintre ele implicand coordonarea dintre planificarea cererii si inventor, la ambele capete ale procesului de productie. - Logistica tine de tot ce are legatura cu transportul si depozitarea marfurilor, de la inceputul lantului de aprovizionare si distributie, cu livrarea pieselor si materiilor prime catre producatori, pana la livrarea produselor finite catre magazine sau direct catre consumatori. Logistica poate cuprinde si operatiunile de service, retur si reciclare, un proces numit logistica inversa.