Online reputation management: sau cum sa iti tii imaginea curata in online…
Care sunt motivele pentru care petreci ore intregi creand continut pentru site sau blog, „ciripind” pe Twitter sau raspunzand la comentarii? Cu siguranta nu o faci (doar) de placere… Motivul principal pentru aceasta indeletnicire creativa il reprezinta atragerea publicului cititor de pe internet – clienti, potentiali clienti. Dar stii tu oare, atunci cand scrii pentru a-i fermeca pe „plimbaretii” de pe plaiurile internaute, cat de usor iti poti strica reputatia online si cat de usor ii poti determina pe clienti sa schimbe tabara, migrand la competitie? Tocmai din acest motiv, propun sa luam astazi o mini-lectie de online reputation management, pornind de la viziunea enuntata de marketingprofs.com.
Online reputation management: Ce sa nu faci daca vrei sa iti pastrezi o figura atractiva
1. Un look schingiut
Pentru multe companii, insuccesul in online – mai ales in ceea ce priveste tranzactiile – conduce automat la lasarea in paragina a domeniului online. Asa ajungem sa vedem pagini „Despre noi” cu un anunt mare „Coming Soon/ Pagina in constructie/…” vechi de luni/ ani sau bloguri in care ultimele postari sunt din 2008. Ei bine, neglijenta in ceea ce priveste felul in care te prezinti in online, in fata unei audiente atat de numeroase, nu are nicio scuza. Chiar daca clientii nu fac achizitii online, asta nu inseamna ca ei nu iti tasteaza numele in google, pentru a vedea daca e ceva „de capul tau”, iar un site de prezentare/ blog abandonat nu are cum sa le faca decat o impresie proasta in ceea ce te priveste.
2. Iti pierzi rabdarea cu clientii nemultumiti
Indiferent cat de…exceptionale sunt produsele sau serviciile tale, mereu se va gasi un nemultumit in multimea de clienti in extaz. Si poate nemultumitul se va hotari sa iti faca si un pic de…reclama negativa in online, atat cat sa iti calce putin in picioare orgoliul. In cazul in care te gasesti intr-o astfel de situatie, in niciun caz nu reactiona impulsiv si nu te lua la harta cu cel suparat. Replicile taioase din partea ta, provocarile, nu vor face decat sa pierzi un client si sa ii faci pe obervatori sa te perceapa ca avant un caracter pueril. Iar imaginea negativa se va extinde si asupra brandului pe care il „promovezi”.
In cazul in care plangerea este una reala, incearsa sa raspunzi pe un ton calm, oferind o solutie pertinenta. Insa daca ai de-a face doar cu un scandalagiu fara o problema reala, incearca sa te abtii. Persoanele rezonabile vor intelege ca „nemultumitul” are o problema personala cu tine/ este un angajat al competitiei, iar clientii tai fideli iti vor sari cu siguranta in ajutor pentru a-ti apara reputatia.
3. Nu joci fair-play
Liderii in activitatile de promovare online se angajeaza cateodata in mici „meciuri” online, debate-uri productive care sfarsesc fara resentimente. Exista totusi si situatii in care aceste confruntari iau intorsaturi mai putin prietenoase. Insa, indiferent unde vrei sa amplasezi „ringul” – pe blog, Facebook, Twitter, nu uita ca lupta se desfasoara in public, si pe langa orgoliu, mai pui la bataie si alt lucru foarte important pentru tine: reputatia. Asadar, ai grija la loviturile sub centura…pe care le aplici! Online reputation management nu e o treaba deloc usoara…
4. Exprimarea unor opiniii controversate
De cand retelele de socializare si-au facut loc in vietile noastre, parca linia dintre viata personala si cea profesioanala a devenit tot mai subtire. Fie ca vrei sa nu, sefii, partenerii de afaceri sau chiar clientii pot trage oricand cu ochiul in „curtea” ta si te pot cunoaste mai personal decat ai idee… Din acest motiv, poate ar fi bine sa tii pentru tine unele credinte mai…radicale, daca le ai, tocmai pentru a nu-i pune pe fuga pe oamenii cu care interactionezi in regim business. Politica sau religia, de exemplu, sunt topicuri controversate, pe care ar fi bine sa le pastrezi pentru discutiile face-to-face cu prietenii.
Online reputation management: cu rabdarea treci si marea…
Cam asta ar fi, in cazul in care vrei sa duci o viata lunga si prospera in online (si in offline!), indemnul pe care ti l-as putea face. Reputatia online este cartea de vizita cea mai accesibila pentru clientii tai, la care au acces zi si noapte. Iar o reputatie patata se curata mult mai greu decat o camasa patata! Succesuri!