Facebook Analytics for Apps – un tur rapid
In cadrul “F8 Developer Conference” din martie anul acesta, Facebook a lansat Analytics pentru aplicatii. Motivul pentru care Facebook a facut aceasta miscare nu e deloc greu de inteles; varianta de Analytics pentru aplicatii a fost proiectata pentru a-ti oferi informatii despre data de baze cu clienti, loialitatea, comportamentul online al acestora, precum si despre performanta campaniilor desfasurate.
Cu ajutorul Analytics pentru aplicatii, dezvoltatorii de aplicatii pot intelege felul in care utilizatorii folosesc aplicatiile pe diferitele dispozitive pe care sunt instalate. Instrumentul va masura performanta pe respectivele dispozitive, va oferi informatiii demografice, cum ar fi varsta, sex si locatie. De asemenea, marketerii si dezvoltatorii pot observa felul in care grupurile specifice de utilizatori, care folosesc anumite dispozitive, reactioneaza la schimbarile prin care trec aplicatiile (inclusiv update-uri).
Nu in ultimul rand, Facebook Analytics pentru aplicatii va putea masura performanta ad-urilor, pentru a indica performanta campaniilor curente sau pentru a imbunatati campaniile viitoare. Compania a anuntat ca in viitor va putea oferi informatii legate de campaniile de marketing din afara retelei Facebook, insa pana atunci se concentreaza pe ad-urile din interiorul retelei.
Facebook analizeaza aplicatiile. De ce?!
Dupa conferinta desfasurata la San Francisco luna trecuta, Facebook a facut clar faptul ca isi doreste sa depaseasca statutul de (cea mai puternica) retea sociala, si sa isi continue expansiunea inspre alte instrumente si servicii de comunicatii.
Noul instrument lansat de Facebook valideaza importanta aplicatiilor mobile in cadrul canalelor de marketing online si puterea acestora de a creste profitabilitatea brandurilor. Pe langa asta, Facebook Analytics pentru aplicatii transforma Facebook-ul intr-un competitor puternic pe piata instrumentelor de analiza, alaturi de Google, cu care se va bate mai ales pe sectorul afacerilor mici si mijlocii.
Facebook a trecut granita propriilor teritorii, acolo unde si-a demonstrat pana acum puterea de analiza, si trage un semnal puternic ca ar intra in peisajul marketingului digital.
Avantajele aduse de Facebook Analytics for apps:
Utilizatorii se conecteaza la internet pe dispozitive multiple…
Asta inseamna ca utilizatorii iti acceseaza din ce in ce mai mult site-ul sau aplicatia pe dispozitive multiple. Facebook Analytics te ajuta sa raspunzi la intrebari de genul “ce procent din utilizatorii din Romania care au instalat aplicatia pe mobil au ajuns sa cumpere produse de pe site-ul meu?”
Decizii inspirate
Construieste experiente mai bune pentru utilizatorii aplicatiilor tale, prin intelegerea pasilor pe care ii fac acestia in interiorul aplicatiilor, depistarea zonelor problematice, si evidentierea capacitatii aplicatiilor de a retine utilizatori.
Informatii despre utilizatorii aplicatiilor
Croieste continutul aplicatiilor tale prin intelegerea utilizatorilor – obtine date demografice, integrate in rapoarte. Afla varsta, sexul, nationalitatea, limba celor care iti adauga produsele in cos.
Ce face exact Facebook Analytics pentru aplicatii?
Dupa cum au declarat chiar reprezentantii Facebook, instrumentul “foloseste puterea datelor demografice detinute de Facebook pentru analize si masuratori dedicate dispozitivelor multiple.”
Facebook sustine ca noul instrument ii va ajuta pe marketeri si pe dezvoltatorii de aplicatii sa observe comportamentul vizitatorilor pe diverse aplicatii mobile si site-uri.
Un retailer, de exemplu, va fi capabil sa urmareasca utilizatorii care se plimba prin magazinul online sau prin aplicatia pentru mobil.
Marketerii vor fi capabili sa analizeze activitatile “palnie” (“funnel activity”), segmentele de utilizatori pe baza diverselor caracteristici, sau a cohortelor de utilizatori care se comporta intr-un anumit fel in cadrul aplicatiei, folosind inclusiv date legate de comportamentul de cumparare.
Noul instrument ar trebui sa ii ajute pe dezvoltatori si pe marketeri sa masoare valoarea pe termen lung a ad-urilor Facebook si sa adopte strategii de recastigare a consumatorilor pierduti.
*** Segmente, palnii si cohorte
Segmentele, palniile si cohorte stau la baza instrumentului lansat de Facebook. Ele iti permit sa analizezi informatia legata de modalitatile multiple in care utilizatorii iti folosesc aplicatia. Poti verifica daca schimbarile pe care le faci au un efect pozitiv asupra frecventei cu care utilizatorii iti folosesc aplicatia, fac achizitii sau bifeaza orice alt obiectiv pe care ti l-ai propus.
Si pentru ca am pomenit de segmente, palnii si cohorte, sa vedem ce inseamna fiecare din acesti termeni:
Un segment este un grup de utilizatori ai aplicatiei. Un segment poate fi definit de dispozitivul pe care acesti utilizatori il folosesc, de varsta, sex sau alta informatie demografica, sau chiar de un eveniment care a fost generat de aplicatie.
O palnie este un set de pasi pe care un utilizator ii face in cadrul aplicatiei tale.
O cohorta este un grup de utilizatori care realizeaza o anumita actiune in aceeasi perioada de timp. Cohortele te pot ajuta sa intelegi felul in care utilizatorii raspund la schimbarile pe care le intreprinzi asupra aplicatiei, sau felul in care comportamentul utilizatorilor este influentat de momentul in care au inceput sa foloseasca aplicatia.
Cat de inovator este de fapt Facebook Analytics pentru aplicatii?
Probabil cel mai important aspect al instrumentului este faptul ca ii poate ajuta pe marketeri sa inteleaga mai bine comportamentul utilizatorilor pe diferite dispozitive, si sa imbunatateasca astfel performanta generala a aplicatiilor.
Totusi, un lucru care nu poate fi trecut cu vederea e spatiul aglomerat al instrumentelor analytics.
Aplicatiile traditionale, bazate pe kituri de dezvoltare intens codate (SDK), folosesc deja instrumentele de analiza oferite de Google si de alti creatori de astfel de instrumente. Problema cu oferta de instrumente de analiza (inclusiv Facebook Analytics pentru aplicatii), este faptul ca se bazeaza pe abordarea SDK, un proces greoi, care face imposibila optimizarea in timp real a aplicatiilor. Orice propunere de modificare trebuie astfel trimisa in primul rand dezvoltatorilor, care vor recoda aplicatia si o trimite inapoi in magazinele de aplicatii (app stores).
Asteptari de viitor
Marketerii au nevoie de mai mult decat informatiile pe care le ofera in acest moment instrumentele de analiza, inclusiv Facebook Analytics pentru aplicatii.
Au nevoie sa fie capabili sa combine informatiile obtinute din mediul mobil cu informatii de comportament al consumatorului de pe alte canale, pentru o viziune completa asupra lucrurilor. Odata obtinute aceste informatii complete legate de comportamentul consumatorilor, marketerii ar trebui sa fie capabili sa imbunatateasca experienta consumatorilor in timp real, fara sa fie impiedicati de metodele curente SDK. Facebook Analytics pentru aplicatii nu ii aduce pe marketeri mai aproape de acest punct.
Totusi, Facebook a facut un pas important prin extinderea activitatii de analiza dincolo de granitele retelei sociale, prin analiza performantei aplicatiilor de mobile.