Ce sunt micro-influencerii? Ce sunt macro-influencerii? Cum functioneaza ei si cum te pot ajuta? Care dintre categorii functioneaza cel mai bine in cazul tau si care iti va aduce cele mai bune rezultate? Vom incerca sa gasim pe rand raspunsuri la aceste intrebari. Insa, pentru inceput, sa intelegem diferenta dintre micro si macro influenceri.
Micro-influencerii
Micro-influencerii sunt oameni “normali”, ca sa ne exprimam cat mai simplu, cei mai multi dintre ei avand sub 10.000 de urmaritori.
Un micro-influencer va trebui adesea sa aplice ca sa devina influencer. Platforme precum Tribe sau Takumi sunt comunitati de indivizi care se mandresc cu conturi de social media foarte estetice si care, in general, au un ochi foarte bun si un talent special pentru fotografie.
Cum functioneaza? Brandurile propun brief-uri personalizate pe aceste platforme online de influenceri, la care pot raspunde influencerii verificati si cu competenta, cu relevanta.
Macro-influencerii
Macro-influencerii sunt faimosi, cunoscuti de multe persoane, practic sunt nume celebre. Acest gen de persoane sunt cel mai adesea celebritati care au urmaritori de ordinul zecilor de mii, sutelor, sau milioanelor.
Macro-influencerii sunt adesea abordati in mod direct de catre un brand: o companie le va cere sa le prezinte produsul sau serviciile pe profilele lor de social media, cu o descriere contextuala care sa mentioneze si brandul.
Utilizand macro-influenceri, un brand este pozitionat in fata a milioane de oameni, fiind un mod excelent de a obtine vizibilitate si notorietate.
Asadar, acum ca stim diferenta dintre cele doua, hai sa trecem prin atu-urile si prin dezavantajele fiecaruia dintre cele doua tipuri de influenceri.
Este important sa stii despre ce este vorba, mai ales daca brandul tau nu are timp (si/sau buget) decat pentru una dintre cele doua categorii.
Topul influncerilor a fost publicat de catre Forbes pentru prima data in Aprilie 2017.
Avantanjele micro-influencerilor
1. Sunt autentici
Micro-influencerii functioneaza similar cu transmiterea informatiilor din gura in gura, atunci cand share-uiesc o poza pe Instagram cu ei bucurandu-se de un baton nutritiv dupa un antrenament. In general, chiar daca pozele lor par putin “aranjate”, nu pune nimeni la indoiala informatia transmisa de ei.
Adesea este mai usor de crezut ca un micro-influencer a cumparat sau a folosit un produs pe care il prezinta. Ei iti vor spune ca batonul nutritiv este delicios si bogat in proteine, iar cei care vad poza vor retine brandul respectiv.
Acest gen de autenticitate atrage angajament, notorietate si te va face sa retii brandul. Astfel, data viitoare cand mergi sa cumperi o gustare, iti vei aminti de acel brand nou pe care l-ai vazut pe Instagram si care parea delicios.
2. Este ieftin sa ii angajezi
In orice caz, mai ieftin decat macro-influencerii. In medie, un micro-influencer costa undeva la maxim 200-300 de euro per postare pe Instagram. Problema este, insa, ca nu toate platformele disponibile de influenceri dau dreptul brandului sa foloseasca si mai departe continutul.
Takumi, de pilda, da brandurilor drepturi depline de folosire dupa ce poza a fost postata. Alte platforme, cum ar fi Tribe, taxeaza brandul cu o taxa aditionala pentru a pastra si folosi imaginea in alte forme de marketing.
3. O campanie in randul micro-influencerilor e usor de executat
Usor de folosit, platformele online, asa cum sunt Takumi si Tribegroup, le permit marketerilor interni sa preia initiativa.
Dezavantajele micro influencerilor
1.Vizibilitate si reach limitate
Este evident ca micro influencerii nu au numarul urias de followeri pe care il au macro-influencerii, iar cum majoritatea platformelor de influenceri stabilesc o limita de 10.000 de followeri, vizibilitatea si reach-ul continutului este limitat.
Asta nu inseamna, insa, ca acest tip de continut nu va avea parte de angajament. HubSpot spune ca micro-influencerii au, in medie, rate de angajament mai mari cu 0.10% decat macro-influencerii.
2. Brandurile au mai putin control asupra outputului
Adesea, modul de functionare al platformelor de influenceri este acela ca brandurile trimit un brief in care anunta produsul care necesita promovare, cateva informatii despre acesta si cateva informatii despre cum ar trebui sa fie prezentat. De pilda, un brand de produse organice de makeup poate trimite un brief in care sa explice de ce produsele sale nu ar trebui niciodata prezentate intr-un mediu care sa cuprinda culori tari sau indraznete sau materiale din plastic. Ei, in schimb, pot cere ca toate fotografiile sa fie facute cu lumina naturala, in aer liber si sa aiba numai culori neutre.
Cu toate acestea, puterea brandului este limitata la redactarea brief-ului, la aprobarea sa si la trimiterea catre micro-influencerilor prin platformele online. Adesea brandurile au un control foarte limitat cu privire la rezultat. Mai departe, un micro-influencer este investit cu incredere ca va posta continut de calitate, fara ca brandul sa isi dea acordul.
In multe cazuri, iti pui toata increderea in calitatea influencerilor recrutati de o platforma, si primesti ce ti se ofera.
3. ROI este in general greu de dovedit
O campanie in randul micro-influencerilor poate fi excelenta pentru a-ti aduce produsul in fata a diferite categorii de persoane, dar in timp ce vizibilitatea, reach-ul si angajamentul pot fi usor masurate si raportate, uneori in vanzarile directe este destul de greu de atribuit direct angajamentul unui influencer.
Asta pentru ca postarile influencerilor sunt minunate pentru notorietatea brandului, dar nu si pentru directionarea traficului catre site, mai ales ca Instagram nu permite postarea de link-uri in descrierea pozelor.
Avantajele macro-influencerilor
1. Campaniile macro inseamna mai mult control pentru brand
Un brand poate adesea alege exact celebritatea dorita si ii poate da instructiuni precise cu privire la ce anume sa posteze, ceea ce inseamna ca outcome-ul poate fi aproape anticipat.
Acest control permite, de asemenea, si brandurilor sa isi construiasca reputatia in jurul produsului. Insa poate merge si rau, iar unele campanii pot chiar contribui la distrugerea autenticitatii unui brand.
2. Intr-o campanie macro, ROI-ul este usor de definit
Cel putin, mai usor de definit decat in cazul campaniilor cu micro-influenceri. Asta se intampla in primul rand pentru ca multe branduri vor stabili un cod unic de oferta pentru o campanie a unui macro-influencer. Influencerul va posta acest cod alaturi de continutul sau.
In acest fel un brand va putea sa atribuie vanzarile unei postari anume sau unui macro-influencer anume, pentru ca poate urmari foarte usor de cate ori a fost folosit online un cod de oferta.
Dezavantajele macro-influencerilor
1. Oamenii nu au incredere in macro influenceri
Plasarea de produse este adesea evidenta si de aceea lipsita de autenticitate. Oamenii pot vedea usor un post de Instagram aranjat si de aceea nu vor avea la fel de multa incredere in continutul respectiv. In timp ce acest gen de marketing este ideal pentru reach si notorietate, de cele mai multe ori oamenii nu au incredere in faptul ca influencerul respectiv foloseste cu adevarat acel produs.
2. Campaniile macro sunt mai scumpe
Celebritatile vor cere, in general, preturi mai mari decat micro-influencerii, pentru campaniile pe care le fac pe profilurile lor. O postare de la un influencer celebru poate ajunge chiar si pana la 50.000 de euro, in functie desigur si de statutul respectivei celebritati si de numarul de urmaritori pe care aceasta ii are.
Daca te gandesti, de pilda, sa te folosesti de numele surorilor Kardashian, e bine sa te gandesti la bugete cu 6 cifre, cel putin. Crezi sau nu, acest gen de campanii reprezinta in acest moment cam 25% din venitul familiei Kardashian, ceea ce demonstreaza cat de scumpe pot fi postarile lor.
Desi publicul lor poate fi mai mare si de aceea continutul tau poate beneficia de un reach mai mare, poti de asemenea sa obtii mult mai multe avantaje din serii de postari unice facute pe conturi de micro-influenceri, comparativ cu o singura campanie scumpa cu o postare a unui macro-influencer.
3. Campaniile macro sunt mai greu de executat
In general aceste campanii necesita mai mult timp pentru organizare si e posibil sa fie chiar nevoie sa utilizezi o companie de PR. In plus, va trebui nu numai sa “obtii” o cerelebritate si pe managerul ei, ci si sa te remarci printre multe alte cereri.
Pe de alta parte, celebritatile pot fi foarte pretentioase cu privire la ce branduri aleg sa sustina, astfel ca este necesar sa le arati si cum le va influenta produsul tau brandul si profilul.
Ce sa alegi, pana la urma?
Atat campaniile micro-influencerilor cat si cele ale macro-influencerilor au avantaje si dezavantaje, dar de cele mai multe ori, noi suntem de parere ca trebuie sa alegi o campanie micro. Autenticitatea este foarte importanta, iar milenialii in mod deosebit tin la asta.
Daca ai un buget mai permisiv, poti incerca ambele tipuri de campanii, incepand cu micro, iar apoi sa tragi o concluzie si sa determini care este cea mai potrivita abordare pentru dezvoltarea strategiei tale viitoare.
Citeste si: SEO fără secrete – recomandările experților