Proprietarii de afaceri mici stiu deja ca marketingul digital nu mai este secundar marketingului traditional pe print, iar publicitatea este un mod excelent de a obtine mai multi clienti si de a-ti face compania mai profitabila!
Mai mult decat atat, 95% dintre afacerile de mici dimensiuni au in plan sa isi mareasca bugetele pentru marketing digital pe viitor. Dar pentru a avea cele mai bune rezultate, este important de inteles ce este marketingul digital si, de asemenea, esta important sa tinem pasul cu trendurile in materie de marketing digital.
Ce este marketingul digital?
Adesea ne referim sau ne gandim la marketingul digital asimilandu-l cu “marketing online”, insa marketingul digital inseamna mult mai mult decat marketing pe internet. Marketingul digital se refera la orice tip de marketing care foloseste canale digitale pentru a ajunge la potentialii clienti. Includem aici mesajele pe telefon, atat de tip SMS cat si de tip MMS, marketingul prin intermediul email-ului, marketingul prin intermediul platformelor social media, afisajul publicitar, marketingul pentru motoarele de cautare si aplicatiile.
10 strategii basic pentru marketingul digital
1. Site-ul companiei
Indiferent cat de activ esti pe retelele de socializare, nu este suficient pentru a inlocui un site de business. Website-ul este practic o casa digitala a afacerii tale si singurul loc din mediul online in care detii controlul absolut asupra mesajului pe care il transmiti. Site-ul nu trebuie sa fie unul extravagant, insa trebuie in mod cert sa fie mobile friendly (optimizat pentru device-uri mobile). Iar in anul 2019 acest aspect nu este absolut deloc negociabil!
2. Optimizarea pentru motoarele de cautare
Optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO) se refera la procesul de crestere a traficului pe site folosind rezultatele organice (neplatite) ale cautarilor pe motoarele de cautare din mediul online. Exista multe variabile in SEO, printre care care si utilizarea cuvintelor cheie adecvate pe site, prezenta in social media, referintele catre site-ul tau venite de pe alte site-uri si lista poate continua.
Complexitatea SEO este unul dintre motivele pentru care numai 44% dintre companii investesc astazi in SEO. Vestea buna este ca daca faci parte din acesti 44% poti ajunge sa iti depasesti concurenta.
3. Optimizarea pentru motoarele de cautare locale
Incepand din anul 2015, cel mai mare numar de cautari pe motoarele de cautare au fost efectuate de pe terminale mobile, si nu de pe calculatoare desktop, potrivit Google. Multe dintre aceste cautari sunt facute in mers, de catre utilizatori grabiti, aflati in cautarea unor afaceri locale, astfel ca rezultatele cautarilor care se fac pe Google favorizeaza in acest moment site-urile optimizate pentru cautari locale, care includ informatii privind locatia si cuvinte cheie legate de aceasta.
Pe langa optimizarea site-urilor pentru cautari locale, este important sa adaugi locatia afacerii in directoarele de cautari locale precum Google My Business si sa te asiguri ca numele, adresa si numarul de telefon sunt listate exact in acelasi mod in toate directoarele de cautari locale. Cu alte cuvinte nu folosi “strada” intr-o listare si “str.” in alta, pentru ca e posibil ca motoarele de cautare sa nu o recunoasca a fi aceeasi firma, iar asta iti va afecta rezultatele cautarilor.
4. Marketingul prin email
Aproape 7 din 10 companiii folosesc marketingul prin email, facand din aceasta metoda cea de-a treia cea mai populara metoda de marketing digital. Aproape jumatate dintre noi ne verificam adresa de email pe un device mobil, iar majoritatea covarsitoare folosim pentru asta smartphone-urile si doar extrem de putini tabletele. In plus majoritatea emailurilor sunt deschise pe device-uri mobile.
In conceperea mesajelor destinate marketingului prin email, este esential sa iei in calcul cu prioritate terminalele mobile. Scrie emailuri scurte, include un mesaj clar de tipul call to action, creaza un format pe o singura coloana si foloseste destul spatiu alb, astfel incat butoanele si linkurile sa poata fi usor accesate din email.
5. Marketingul in social media
Retelele de socializare reprezinta canalul de marketing numarul 1 in preferintele companiilor. Potrivit sondajelor, 83% dintre companii il folosesc. Procentul este foarte justificat daca e sa luam in calcul faptul ca peste 70% din populatia globului foloseste in acest moment social media.
Asigura-te ca iti updatezi mereu continutul de pe retetele de socializare si ca esti mereu la curent cu aparitia de noi retele. De asemenea, informeaza-te cu privire la social media in care isi petrec timpul membrii publicului tau tinta. De pilda… prefera sa renunte la Facebook in favoarea Instagram?
6. Marketingul de continut
Aceasta practica se refera la crearea de continut (postari pe blog, ebook-uri, lucrari, infografice, clipuri video, etc) pe care sa le share-uiesti digital. Obiectivul este acela de a atrage utilizatorii sa iti vizualizeze continutul si sa intreprinda actiunea dorita. De pilda poti scrie un blog despre cum sa iti igienizezi aparatul de aer conditionat pentru vara si poti include un buton call to action cu “contacteaza-ne pentru o cotatie de pret”.
7. Reclama de tipul PPC – Pay-per-click
Reclamele digitale pay-per-click apar atunci cand utilizatorii efectueaza o cautare pe internet pentru termenii pe care tu ii folosesti in reclama. Numele reclamei vine din faptul ca o companie trebuie sa plateasca pentru respectiva reclama doar atunci cand un utilizator de internet, potential client, da click pe reclama sa.
Cel mai obisnuit loc pentru plasarea de reclame PPC este Google (prin Google AdWords), insa si reclamele pe Facebook si pe alte retele de socializare sunt considerate, de asemenea, tot PPC.
8. Automatizarea marketingului
Softurile de automatizare a marketingului pot automatiza multe aspecte repetitive ale marketingului. De pilda, ele pot trimite raspunsuri automate sau pot lansa o campanie de drip marketing. De asemenea, un astfel de soft iti poate programa postarile de pe retelele de socializare, poate determina cel mai bun moment pentru a trimite newslettere pe email, si lista poate continua.
9. Mesajele
De la mesaje text SMS si MMS pana la utilizarea de aplicatii pentru mesaje precum WhatsApp, Messenger, Viber sau WeChat, te poti adresa clientilor folosind mesajele mobile. Aplicatiile de marketing prin mesaje mobile pot utiliza date bazate pe locatie pentru a trimite mesaje in momente relevante, de pilda atunci cand clientii se afla in apropiere de magazinul sau de restaurantul tau.
10. Ratingurile si review-urile online
Poate ca nu te-ai gandit niciodata ca site-urile online de review-uri pot fi un factor important in marketingul digital, insa ele reprezinta un mod foarte util in care potentialii clienti isi formeaza o opinie despre afacerea ta.
Potrivit statisticilor, 86% dintre consumatori, cu precadere cei tineri, citesc review-uri ale afacerilor locale; 91% dintre consumatorii cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani au incredere in review-urile online la fel de mult ca in recomandarile personale.
Optimizeaza-ti listarile pe site-urile de review-uri in acelasi mod in care o faci pe Google My Business: mentine clientii la curent si adauga poze, descrieri, instructiuni si oferte. Monitorizeaza regulat review-urile si raspunde celor negative, in mod rapid si politicos.
10 trenduri de marketing digital pe care ar trebui sa le stii
Acum ca ai aflat cate ceva despre marketingul digital, iata 10 tendinte in domeniu pe care fiecare afacere de dimensiuni mici ar trebui sa le stie si sa le introduca in planurile sale.
1. Personalizarea marketingului prin email prin automatizare
Aproape 6 din 10 marketeri spun ca personalizarea este cea mai eficienta tactica de marketing prin email. De fapt, emailurile care au subiect personalizat au o probabilitate mult mai mare de a fi deschise.
Instrumentele inteligente de automatizare te pot ajuta sa iti personalizezi mesajele transmise prin email, analizand datele pe care le detii cu privire la subscriberi: ce mailuri deschid, pe ce dau click si ce cumpara. Tot ele pot folosi aceste date pentru a transmite mesajul adecvat la momentul cel mai oportun.
2. Cautarile vocale
Cautarile vocale reprezinta in acest moment o treime din cautarile care se fac pe Google, iar pana in anul 2020 toata lumea se asteapta sa ajunga sa reprezinte jumatate din cautari. O strategie generala buna de SEO te va ajuta sa te clasezi mai sus in cautarile vocale, potrivit unui studiu recent.
Insa poti utiliza optimizarea suplimentara pentru cautari vocale, folosind cuvinte si fraze cheie care suna in acelasi mod cu limbajul uzual: “ce baruri sunt deschise acum?” sau “unde se mananca bine in Centrul Vechi” mai degraba decat sa sune ca limbajul scris: “baruri deschise acum” sau “restaurante bune Centrul Vechi”.
De asemenea, crerea unei pagini de FAQ – intrebari frecvente – pe site, care sa raspunda intrebarilor pe care oamenii le-ar putea pune cu privire la produsul tau te poate ajuta sa faci o mai buna optimizare pentru cautarile vocale.
3. Supraincarcarea marketingului de continut
Cand exista atat de mult continut online, sunt oare dispusi potentialii clienti sa mai acorde atentia pe care ne-o dorim? Raspunsul sincer este: probabil ca nu!
Pentru a atrage in continuare potentiali clienti catre pagina ta, incearca sa te focusezi pe crearea de continut mai putin, dar mai bun. In loc sa apari frecvent cu bloguri pline de cuvinte cheie pentru SEO, incearca sa creezi lunar doar unul sau doua articole mai lungi, dar cu adevarat bune!
Continutul care va iesi in cele din urma in evidenta este cel care va reusi sa ofere clientilor raspunsuri la intrebari intr-un mod in care niciun alt articol sau continut nu o mai face.
4. Google My Business e mai important ca niciodata
Rezultatele cautarilor pe Google prioritizeaza listarile de pe Google My Business. In consecinta, multi dintre cei care efectueaza cautari nu se mai deranjeaza sa caute mai jos de aceste listari sau sa dea click pentru a ajunge pe un site. Ei obtin toata informatia care au nevoie din Google My Business.
Asigura-te, asadar, ca pagina ta de GMB iese in evidenta, adaugand mereu noi imagini, oferte sau clipuri video si mentinandu-ti descrierea cat mai actuala. Acum poti sa adaugi si postari in Google My Business. Gandeste-te la rezultatul tau de pe GMB ca la un mic site si adauga acolo toate informatiile pe care ai vrea sa le afle potentialii tai clienti.
5. Apogeul reclamelor PPC
Pagina de rezultate ale cautarilor pe Google devine din ce in ce mai aglomerata si sunt tot mai putini cei care ignora reclamele din topul paginii. Algoritmul Google a devenit si el din ce in ce mai bun in a oferi reclame relevante si chiar si faptul ca te afli in topul rezultatelor cautarilor organice nu iti va conferi atentia clientilor, daca acestia nu deruleaza pagina in jos. Daca nu folosesti deja reclame PPC, incearca sa le incluzi in planul tau de marketing pe anul acesta.
6. Marketingul omnicanal
Potentialii clienti utilizeaza mai mult de un singur canal digital pentru a-ti cerceta afacerea. E posibil ca ei sa faca o cautare online si sa iti vada listarea pe Google My Business, sa dea click pe site-ul tau si sa iti citeasca review-urile… Iata motivul pentru care toate eforturile ce vizeaza marketingul digital ar trebui coroborate, astfel incat sa promoveze un mesaj coerent referitor la brand.
7. Robotul de chat sau chatbot-ul
Poti utiliza softuri conversationale AI, adica roboti de chat sau chatboti pentru a intra in contact cu potentialii clienti in moduri variate: de la a-i ajuta sa navigheze prin site sau de la a raspunde la intrebari obisnuite si pana la sugerarea de produse sau chiar implicarea in social media. De pilda, iti poti programa botii de pe Facebook Messenger sa raspunda la mesajele pe care le primesti pe Facebook, economisind astfel timp si oferind raspunsuri rapide urmaritorilor.
8. Clipurile video online
Pana in anul 2020 clipurile video vor reprezenta peste 85% din totalitatea traficului pe internet din lume. Deja YouTube-ul este al doilea cel mai popular site web, depasit numai de Google. Generatia actuala si cea care va urma, in mod deosebit, au crescut urmarind video-uri pe YouTube, acesta fiind locul unde revin mereu pentru a obtine raspunsuri la orice intrebare sau problema.
Video-urile care le prezinta utilizatorilor cum sa faca ceva anume, cele care ii ajuta sa isi rezolve problemele, cele care ofera interviuri cu specialisti din diverse domenii sau cele ofera o privire din interior asupra afacerii tale sunt toate moduri extrem de populare de a atrage atentia. Crearea unui canal de YouTube este gratuita si iti da sansa ca video-urile tale sa ajunga la un public mult mai larg.
De asemenea, incearca sa obtii review-uri de la influenceri online, pentru ca acesta este un aspect care in acest moment poate conta foarte mult pentru afacerea ta.
9. Spune-ti povestea
Consumatorii ravnesc la o interactiune autentica intre ei si compania ta. Ei vor sa iti stie povestea. Fii, asadar, transparent cu privire la afacerea ta, la staff-ul si la valorile la care tii.
In lumea digitala live-urile sau continutul video cu durata de viata scurta – de pilda Story-urile de pe Instagram, Facebook sau YouTube creaza un sentiment de intimitate si de proximitate care poate contribui la crearea unei legaturi intre compania ta si publicul tinta al acesteia.
10. Reversul medaliei in social media
Problemele de confidentialitate ale Facebook – asa cum a fost scandalul Cambridge Analytica – au indepartat unii utilizatori de pe platforma, iar daca in acest moment targetul tau sunt milenialii si utilizatorii mai tineri, Instagramul este in mod cert locul in care ar trebui sa fii, pentru ca aceasta este reteaua de socializare in care majoritatea utilizatorilor au varste cuprinse intre 18 si 34 de ani.
Pe de alta parte insa, nici Instagramul nu este ferit de potentiale probleme, platform trecand recent la pasi ce vizeaza eliminarea like-urilor neautentice si a urmaritorilor fake de pe conturile influencerilor.
Nu uita ca interactiunea onesta este mult mai importanta decat cifrele!