Site-ul tau nu este mobilizat pentru mobil? Daca pana acum putin timp acest aspect nu era unul foarte important, avand drept efect doar nemultumirea anumitor vizitatori, in prezent lucrurile s-au schimbat radical.

Google se pregateste sa te penalizeze daca site-ul tau nu raspunde pretentiilor dispozitivelor mobile.

O lume mobila

iPhone-uri, iPad-uri, telefoane care folosesc Android si alte gadget-uri mobile – numarul utilizatorilor care folosesc aceste dispozitive pentru a se conecta la internet este imens si in continua crestere.

Tranzitia catre mobile browsing este o realitate pe care nu o poti trece cu vederea. In acest moment, 35% din tot traficul online vine de pe dispozitivele mobile. Avand in vedere aceasta stare de fapt, Google e in plin proces de modificare a algoritmului de cautare astfel incat poate sa detecteze daca site-ul este sau nu optimizat pentru mobil. Si nu va mai dura mult, cu siguranta, pana cand site-urile care nu corespund rigorilor Google legate de accesarea pe mobil vor fi retrogradate in rezultatele cautarilor.

 Ce inseamna ca site-ul tau nu este optimizat pentru mobil?

Cu siguranta ti s-a intamplat sa accesezi o pagina de site pe mobil si sa dai de…text foarte mic, link-uri mici, sau a trebuit sa dai scroll multa vreme pentru a vedea tot continutul. Acest lucru se intampla atunci cand continutul site-ului nu este optimizat pentru a fi vizualizat corespunzator pe un dispozitiv mobil – smartphone, tableta etc.

O experienta de acest tip poate fi frustranta pentru utilizatori, lucru care l-a determinat pe Google sa ia atitudine la sfarsitul anului trecut si sa creeze o eticheta “mobile friendly” pentru rezultatele oferite de motorul de cautare. Anuntul a fost facut pe 14 noiembrie 2014, Google adaugand ca eticheta respectiva ar putea afecta site-ul tau din punct de vedere SEO.

“Vedem aceste etichete ca un prim pas in oferirea unei experiente web superioare utilizatorilor de dispozitive mobile. In acelasi timp experimentam folosirea criteriului mobile-friendly ca un semnal de ranking.”

Ba chiar a creat si un test special (vezi AICI), unde poti verifica daca site-ul tau este sau nu optimizat pentru mobil.

Cele mai comune si mari greseli de afisare pe un dispozitiv mobil

Utilizatorii de dispozitive mobile care iti acceseaza site-ul sunt speriati de cele mai multe ori de:

  • Continutul video care nu poate fi redat – daca stii ca pe paginile site-ului tau se gasesc clipuri video vechi, vezi daca acestea functioneaza pe smartphone (probabil ca nu functioneaza)
  • Paginile care se incarca foarte greu pe mobil – daca ai un intro flash sau o pagina splash, cel mai bine ar fi sa scapi de el/ea. Acest lucru este valabil si pentru varianta pentru desktop a site-ului tau.
  • Prea multe poze – timpul de incarcare al paginii va fi cu atat mai mare cu cat creste numarul (si dimensiunea) pozelor.
  • Textul nu este vizibil fara zoom – una dintre cele mai mari probleme ale site-urilor care nu sunt optimizate pentru dispozitivele mobile; aspectul inadecvat il poate determina pe utilizator sa nu mai revina pe site, poate chiar nici pe desktop.
  • Link-urile sunt mult prea apropiate, astfel incat utilizatorul intampina probleme la accesare – cu siguranta degetul utilizatorului este mai putin precis decat cursorul mouse-ului, asa ca ar trebui sa il ajuti sa acceseze cu usurinta link-ul dorit, si sa nu apese din greseala pe un alt buton/link aflat in apropiere.
  • Scroll, scroll, scroll – stii ca un site nu e mobile friendly atunci cand trebuie sa te deplasezi mult in jos pentru a vedea tot continutul.

Site-ul meu a picat testul… Ce e de facut?

In primul rand, nu e cazul sa te panichezi. Din fericire, pentru moment, Google nu penalizeaza site-urile care nu sunt optimizate pentru dispozitivele mobile, insa actiunile recente ale motorului de cautare reprezinta un avertisment ca acest lucru va deveni in curand inevitabil.

Google iti ofera chiar o mana de ajutor in optimizarea continutului pentru mobile:

https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/get-started/  – aici gasesti un ghid destul de coerent si amplu care te va ajuta sa iti transformi site-ul in unul mobile friendly.

Primii pasi catre un site mobile friendly

Esti gata sa incepi procesul de optimizare pentru mobil al site-ului tau? Mai jos sunt cateva tactici si sfaturi care te vor ajuta sa ii dai drumul.

  1. Simplu si la obiect

Arunca-ti un ochi peste site. Vezi ce informatii sunt esentiale si care ar putea fi considerate “de umplutura”. Daca o informatie intra in prima categorie, pastreaz-o. Daca nu, scapa de ea.

Utilizatorii de dispozitive mobile cauta informatii concise, nu povesti. Mai exact, cauta blocuri mici de text care sa le ofere informatii utilie, relevante. Vor sa stie cum te pot contacta si cum se pot conecta cu tine pe retelele sociale. Vor sa gaseasca usor produsele pe care le vinzi. Pentru a le putea oferi aceste lucruri, site-ul tau ar trebui sa se limiteze la elementele de baza, la informatiile esentiale.

  1. Layout pentru mobil

Poate te-ai atasat de layout-ul pe care il folosesti in acest moment. Asta nu inseamna insa ca el corespunde cerintelor vizitatorilor site-ului tau. De fapt, layout-urile traditionale care arata fantastic pe PC se pot dovedi mult prea incarcate pentru mobil. Daca nu vrei sa-ti modifici intreg site-ul, macar ia in considerare crearea unei versiuni a site-ului pentru mobil sau o aplicatie care poate fi usor accesata de utilizatorii pe dispozitivele mobile.

Aceste versiuni include layout-uri simplificate, cu optiuni modificate – renunta la paginile incarcate cu poze si concentreaza-te pe elementele esentiale: pagini de contact, pagini pentru comenzi, pagini de cautare si pagini de login. Lasa postarile de pe blog si design-ul complicat pentru varianta standard, pentru ecrane mari, a site-ului tau.

  1. Nu renunta la identitatea brand-ului

Tine minte, doar pentru ca site-ul tau exista in doua versiuni – una pentru desktop si una pentru mobil – nu inseamna ca trebuie sa construiesti doua brand-uri separate. Fa un efort ca varianta pentru mobil a site-ului sa respecte imaginea construita de varianta standard, pentru PC, a acestuia.

Pastreaza elemente ca:

  • Schema de culori
  • Folosirea anumitor expresii
  • Logo-uri sau alte elemente care alcatuiesc identitatea vizuala a brand-ului tau
  1. Foloseste o pagina de redirectionare

Redirectionarile pentru variantele mobile ale site-urilor au fost create pentru identificarea utilizatorilor care iti acceseaza site-ul pe un dispozitiv mobil. Odata ce a fost detectat un astfel de utilizator, este afisata o optiune care il directioneaza catre versiunea pentru mobil a site-ului.

Cei de la Social Media Examiner vorbesc pe larg despre acest lucru aici.

  1. Permite-le utilizatorilor sa iti vizualizeze site-ul si in varianta standard

Exista situatii in care un utilizator, chiar daca acceseaza site-ul pe un dispozitiv mobil, sa doreasca sa vizualizeze varianta standard, completa a site-ului – cea pentru PC. Acest lucru este valabil mai ales daca unele informatii nu sunt diponibile in varianta pentru mobil.

Ofera-le utilizatorilor optiunea de a vizita site-ul complet prin crearea unui link in partea de jos a ecranului. Doar asa poti fi sigur ca nu vei pierde vizitatori din cauza informatiilor sau optiunilor lipsa.

Pe scurt…

penalizari-google-1

Daca in acest moment site-ul tau nu este optimizat pentru motoarele de cautare, in scurt timp Google te va taxa. Pentru a nu fi penalizat, ai la indemana doua optiuni:

  • Creezi o versiune a site-ului optimizata pentru mobil
  • In cazul in care ai in plan un design nou pentru varianta standard (pentru PC), ia in considerare un design receptiv (a.k.a. responsive design).

Daca te invarti intr-o industrie foarte competitiva, un site optimizat pentru mobil va face diferenta. Poate ca in acest moment nu ocupi un loc de frunte in rezultatele oferite de Google, insa daca tii cont de exigentele mediului digital, care castiga din ce in ce mai mult teren, e foarte posibil sa urci in lista afisarilor.

Mai multe informatii utile despre mobile marketing gasesti aici – Mobile content marketing: tot ce trebuie sa stii despre continutul afisat pe mobil