Fara Facebook: un scenariu apocaliptic?
Numai cand pronuntam cele doua cuvinte „fara Facebook”, foarte multi dintre noi traim mici atacuri interioare de panica numai la ideea ca la un moment dat am putea sa nu mai beneficiem de aceasta retea. Dar nu despre asta as vrea sa discutam acum. De ceva vreme incoace, tot mai multe zvonuri, dar si schimbari efective, ne-au facut sa realizam ca Facebook a inceput sa gestioneze altfel postarile paginilor, o buna vizibilitate a acestora fiind garantata doar contra-cost. In momentul de fata, daca 20% dintre fanii unei pagini au vazut o anumita postare, administratorii se pot arata multumiti.
Lucrurile s-au schimbat mult din momentul lansarii retelei de socializare, cand postarile erau vizibile pentru toti fanii unei pagini, si cu siguranta schimbarile nu se opresc aici. Ce poate face in aceasta situatie o companie mica, cu un buget de promovare mic, insuficient sa sponsorizeze vizibilitatea posturilor? Ei bine, solutia nu este sa paraseasca aceasta retea, ci sa isi schimbe abordarea. Facebook ramane in continuare un instrument extrem de util.
Inca nu ne gandim la epoca „fara Facebook”
Cei care nu vor sa inceapa sa scoata din buzunare bani pentru vizibilitate pe Facebook trebuie sa lucreze la modul in care abordeaza reteaua de socializare. In primul rand, toti trebuie sa realizam ca pagina de Facebook nu este proprietatea brandului si ca oricand Facebook poate umbla la rotitele sistemului astfel incat sa nu putem posta nimic decat contra-cost. Dar acest gand e prematur, sa nu mergem pana acolo. Primul pas este sa renuntam la sentimentul de…”parcela mea” si sa privim pagina de Facebook ca pe un vehicul care transporta utilizatorii pe adevaratele noastre domenii, si anume pe blog sau pe site, locul in care trebuie finalizata comunicarea cu fanii.
Trebuie, incet incet, sa invatam sa folosim Facebook ca pe un semnal luminos ce atrage clientii pe teritoriul nostru, sa ii convingem pe fani sa se aboneze la newsletterele noastre, pentru a putea detine cu adevarat controlul asupra felului in care ajunge mesajul la acestia. Trebuie sa scapam de sentimentul ca fanii paginii noastre de Facebook ne apartin si sa incercam sa ne construim o comunitate de oameni in afara acestei retele de socializare. Sa incepem sa lucram cu Facebook in acest sens, inainte ca scenariul „fara Facebook” sa devina realitate.
Fara Facebook este doar o premonitie incerta…
…insa trebuie sa ne pregatim de acum pentru momentul in care reteaua lui Zuckerberg nu ne va mai ajuta sa ne promovam afacerile. Pentru moment insa, cu toate schimbarile survenite, Facebook ramane inca un mijloc de promovare si un… „indicator” care ii indruma pe utilizatori catre zonele de internet asupra carora avem drept de proprietate.