drepturile de autorDaca pana acum cativa ani, internetul era in mare parte o jungla in care nimeni nu se ghida dupa legi sau reguli, astazi lucrurile au devenit mai serioase, iar incalcarea proprietatii intelectuale se afla in afara legii. Legislatia din Romania protejeaza si ea drepturile de autor:

„constituie infracțiune și se pedepseste cu închisoare de la 1 an la 4 ani sau cu amendă punerea la dispoziția publicului, inclusiv prin Internet sau prin alte rețele de calculatoare, fără consimțământul titularilor de drepturi, a operelor ori a produselor purtătoare de drepturi conexe sau de drepturi sui-generis ale fabricanților de baze de date ori a copiilor acestora, indiferent de suport, astfel încât publicul sa le poata accesa în orice loc sau în orice moment ales în mod individual.”

Acestea fiind spune, daca nu cumva ai pus deja mana pe telefon pentru a-ti suna avocatul, iti ofer o varianta ajutatoare free of charge, si anume …

Cativa pasi catre un continut care NU incalca drepturile de autor

…sau o scurtatura catre articole construite etic si eficient. (via contentmarketinginstitute.com)

#1 Culege informatii dintr-o varietate de surse

Nu se asteapta nimeni sa reinventezi roata, asta nu inseamna insa ca e in regula sa profiti de efortul unui singur om – creatorul continutului folosit drept inspiratie. Secretul este sa…profiti de efortul cat mai multor oameni. Foloseste deci cat mai multe surse (de incredere), pentru un continut proaspat, diferit.

#2 Link vizibil catre sursa originala

Ofera credit creatorului original al continutului, plasand un link proeminent in interiorul textului. Daca autorul textului pe care l-ai folosit drept inspiratie citeaza o sursa, care citeaza o sursa…ar trebui sa iti directionezi cititorii catre textul original – uneori poate fi o munca grea, dar merita sa sapi putin pentru autorul de drept al textulul.

Un link vizibil are urmatoarele calitati:

– nu este ingropat in josul paginii

– nu este mascat prin folosirea aceluiasi font si/sau aceleiasi culori ca cele pentru restul textului

– nu este microscopic

#3 Evita link-urile nofollow

Link-urile de tip nofollow priveaza pagina catre care iti directionezi cititorii prin intermediul link-ului tau de beneficiile SEO aferente distribuirii continutului pe alte pagini. Evita pe cat posibil folosirea acestor tipuri de link-uri.

#4 Citeaza cumpatat!

Este in regula daca citezi o scurta sectiune din textul original, pentru a le oferi cititorilor o mostra din acesta, insa folosirea pasajele lungi te poate pozitiona in afara legii care protejeaza drepturile de autor. In plus, nu ii oferi cititorului prea multe motive pentru a mai da click pe link, daca… o mare parte din el se afla pe pagina ta. Asadar, foloseste citate cat mai scurte si scrie restul „cu cuvintele tale”.

#5 Un punct important: punctul tau de vedere

Utilizeaza informatiile pe care le gasesti in diferite locuri online sau offline pentru a-ti contrui propria opinie vizavi de un subiect. Continutul publicat de tine nu trebuie sa sumarizeze sau sa…reformuleze ideile altora. Porneste de la o idee si dezvolta, punandu-ti in functiune propriile filtre, propria voce.

#6 Umple golurile

Este ceva ce nu a fost mentionat in articolul original, si care ar putea sa ii intereseze pe cititorii tai? Imbogateste continutul cules cu informatii suplimentare (relevante) care au fost omise de autorii articolelor initiale.

#7 Foloseste imagini in miniatura

Imaginile sunt si ele supuse legii drepturilor de autor, astfel incat nu trebuie sa reproduci imaginile originale la dimensiune completa , fara a obtine mai intai permisiunea autorului ei. In schimb, poti folosi imaginile la dimensiuni mici, miniaturale, fara a viola proprietatea intelectuala a autorului imaginii (fie ca vorbim de un fotograf, de un brand etc.)

#8 Adauga un titlu nou

Nu da Copy-Paste titlului original al textului sursa. In schimb, foloseste-ti creierul si compune un titlu nou, pentru a nu fi in competitie cu textul original in rezultatele de cautare. Un titlu nou iti permite, de asemenea, sa oferi o nuanta noua textului, pentru a rezona mai bine cu audienta ta.

Desi e greu sa facem lucrurile ca la carte, e important sa ne straduim. Si cine stie, poate ca eforturile noastre vor fi apreciate si nu vom supara pe nimeni. 🙂