Odata cu evolutiile din ultimii ani din domeniului marketingului, au evoluat si termenii pe care specialistii in marketing ii folosesc in activitatea lor zilnica. S-a impamantenit deja un anume tip de jargon (de care uneori se abuzeaza), la fel ca si utilizarea acronimelor care adesea ii fac pe clienti sa se simta confuzi, pentru ca realmente nu stiu despre ce se discuta. Si la drept vorbind, de cele mai multe ori chiar si marketerii pot fi usor confuzi cu privire la ce inseamna unii termeni sau altii. Exact despre o confuzie de acest gen vom discuta in cele ce urmeaza.
Doi termeni folositi adesea alternativ, fara ca lumea sa inteleaga exact prin ce anume se aseamana si prin ce se diferentiaza ei, sunt “SEO” si “SEM”. Acesti termeni desemneaza procedee intre care exista o relatie simbiotica si care – folosite la potentialul lor maxim – pot aduce rezultate exceptionale in materie de marketing.
Care este diferenta fundamentala dintre SEO si SEM?
Optimizarea pentru Motoarele de Cautare (Search Engine Optimization), prescurtata SEO, a fost considerata in mod traditional o componenta a marketingului prin motoarele de cautare (SEM), cuprinzand atat tacticile platite cat si pe cele organice. Insa astazi SEM este utilizat exclusiv pentru cautarile platite. Potrivit Search Engine Land, Marketingul prin Motoarele de Cautare (Search Engine Marketing) – SEM – este “procesul prin care obtii trafic pe un site web prin achizitionarea de publicitate pe motoarele de cautare”. Optimizarea pentru motoarele de cautare, pe de alta parte, este definita ca “procesul prin care se obtine trafic prin intermediul rezultatelor cautarilor gratuite, organice, editoriale sau naturale”.
Ce reprezinta SEM si SEO?
SEM este o strategie pentru cautarile platite, iar SEO este o strategie pentru cautarile organice. Aceste doua strategii distincte ar trebui sa faca parte ambele din arsenalul de marketing online al unei companii.
SEO – Imagine de ansamblu
Disciplinele SEO trebuie sa evolueze continuu pentru a tine pasul cu algoritmii mereu in schimbare ai Google. Insa un lucru ramane intotdeauna constant: SEO este format atat din activitati on page (optimizarea paginilor de pe site), cat si din activitati off page (procesul de link building), sau on-site si off-site, acestia fiind cei doi piloni principali ai sai.
Elemente de SEO on-page
– Metadatele optimizate, printre care tagul de titlu al paginii, meta descrierea, heading tag-urile si alt tag-ul pentru imagini, care trebuie sa includa cuvintele cheie targetate.
– Continutul bine scris si optimizat din pagina (prin cautarea cuvintelor cheie adecvate).
– URL-uri simple si bine formatate, cu cuvinte cheie selective.
– Viteza optimizata a paginii.
– Integrarea sharingului social in continutul paginii.
Elemente de SEO off-page
– Linkbuilding-ul folosit pentru a atrage si a obtine linkuri inbound (aceste backlinkuri reprezinta cea mai mare parte a muncii de SEO off-page).
– Semnalele sociale (de pilda traficul in crestere catre un site, prin share-urile din social media).
– Atragerea atentiei prin site-uri de bookmarking precum Reddit, Digg si Stumbleupon.
Creaza continut valoros, de inalta calitate, pe care publicul tau tinta il va considera util, asa cum sunt articolele de blog si continutul scris de pe pagina web. Aceasta iti va stabili autoritatea in timp si va avea ca rezultat cresterea traficului organic pe un site web, mai multe oportunitati de linkuri inbound si – cel mai important – mai multe conversii.
Acorda atentie acestor tactici on-page si off-page pentru a te asigura ca landing page-urile, continutul scris si articolele de pe blog sunt optimizate pentru cautari.
SEM – Imagine de ansamblu
SEM implica strict castigarea de vizibilitate in cautari prin reclame platite pe motoare de cautare precum Google. Aceste reclame se numesc in mod obisnuit reclame pay-per-click. Exista o multime de alti termeni folositi pentru activitati SEM, inclusiv reclame cost-per-click, cautari platite si reclama platita in cautari.
Reclama PPC iti permite sa targetezi potentiali clienti prin text relevant si cuvinte cheie care corespund cautarilor lor. Reclamele PPC apar in paginile de rezultate ale motoarelor de cautare (SERP) alaturi de listarile organice. Ele dau unei companii oportunitatea de a-si creste vizibilitatea paginilor, landing page-urilor sau articolelor de pe blog.
Cateva exemple de strategii SEM
Google AdWords este, de departe, cea mai populara platforma pentru gazduire de reclame a unui motor de cautare. Ai la dispozitie, insa, si alte oportunitati, precum reclamele pe Bing sau pe motorul de cautare al Yahoo. Indiferent unde ai alege sa iti cheltui banii pentru marketing pe internet, exista cateva strategii cheie pentru un SEM de succes:
– Lanseaza campanii publicitare avand in minte o audienta anume (de exemplu in functie de zona geografica, de industrie, etc).
– Creaza grupuri de reclame care contin variatii ale cuvintelor cheie targetate.
– Scrie texte relevante pentru reclame, folosind aceste cuvinte cheie selective.
– Stabileste un buget pentru reclame.
– Monitorizeaza parametri precum numarul de click-uri, numarul de afisari, rata de click-uri si costul mediu per click.
Exista si alte aspecte pe care ar trebui sa le iei in considerare atunci cand lansezi si mentii o campanie publicitara platita pe motoarele de cautare, insa cele cinci de mai sus sunt esentiale pentru orice incepator.
Daca vrei sa iti intensifici eforturile in sfera SEM pentru a completa optimizarea pentru motoarele de cautare organica, ia in considerare Google AdWords.
Ce ar trebui sa folosesti, SEO sau SEM?
Sustinatorii ambelor parti au destule argumente cu care sa sustina fie cauza SEO, fie cauza SEM, ambii spunand ca fiecare este mai eficienta decat cealalta. Cu toate acestea, trebuie sa retinem ca un SEO de calitate reprezinta fundatia pentru un SEM de buna calitate. Ambele au o valoare extem de mare si ar trebui sa fie parte a strategiei de marketing B2B.
Cand sa te concentrezi pe SEO?
SEO pune bazele pentru SEM printr-un continut bine optimizat, pe care potentialii clienti si clientii deja existenti il gasesc util. Fara landing page-uri, pagini web si continut de blog optimizat pentru cautari, eforturile din sfera SEM vor esua dramatic, din pricina unei calitati slabe. Ca urmare, va fi extrem de greu sa capeti vizibilitate in SERP.
SEO organic este mai putin costisitor pe termen lung si te ajuta sa stabilesti credibilitatea cautarilor. Dar este important sa mentii acest lucru prin crearea in mod constant de continut de calitate si prin share-uri in social media. Cu alte cuvinte, trebuie sa ai ceva care sa merite cautat.
Cand sa te concentrezi pe SEM?
Iti lansezi primul site si iti creezi prima amprenta in online, cu care sa iti promovezi produsul sau serviciul? Atunci probabil ca vei avea nevoie de vizibilitate imediata in cautari, pana cand vei reusi sa iti construiesti credibilitatea organica!
Cu ajutorul unei campanii strategice pay-per-click (PPC) vei reusi sa atingi acest obiectiv esential. Insa ceea ce nu trebuie sa faci, in niciun caz, este sa te bazezi strict pe PPC pe termen lung si sa ignori astfel SEO-ul organic. In continuare va trebui sa creezi continut foarte bun, fata de care vizitatorii vor dori sa se implice, odata ajunsi pe site-ul tau.
Evalueaza cea mai buna varianta pentru necesitatile tale specifice, dar asigura-te ca intelegi pe deplin diferentele dintre SEO si SEM si cum sa faci in asa fel incat eforturile tale sa continue.