Word-of-Mouth inseamna…
Nu voi incepe cu o definire propriu-zisa a conceptului de Word-of-Mouth Marketing, in schimb ii voi “aplica” o explicatie relaxata, spunand ca Word-of-Mouth inseamna in termeni largi marketing-ul “prin viu grai”. Marketingul prin viu grai se refera, dupa cum transmite usor si numele, la modul natural de a starni discutii in jurul unui brand, unor produse/servicii sau in jurul unei companii cu efort financiar minim. In timp, tehnica de promovare a inceput sa coste pentru ca marile companii au realizat un lucru nepretuit: nimeni nu poate fi mai convingator in fata unui client/potential client decat un personaj din grupul sau social.
Word-of-Mouth: Cel mai mult comunicam “prin viu grai” online…
De ceva timp, de cand retelele de socializare si-au facut aparitia informatizata in existenta noastra, au devenit un canal important prin care comunicam cu prietenii, cunoscutii, familia, fosti colegi etc. Cum ne-am mutat conversatiile in online, companiile au gasit si ele de cuviinta sa isi mute o buna parte din strategia de marketing in online, pe taramul retelelor de socializare. Asa s-a nascut Social Media Marketing. Marketingul in retelele de socializare inseamna, sau ar trebui sa insemne comunicare, comunicare intre companie si utilizatorii retelei, acestia din urma comunicand si ei la randul lor referitor la companie.
Social Media Marketing s-a transformat intr-un word-of-mouth tehnologizat, insa aspiratiile acestei forme de marketing le depasesc pe cele ale word-of-mouth-ului tranditional, tendinta fiind de atingere a unui nivel de marketing conversational.
Next level Word-of-Mouth: Marketing conversational
Metamorfoza marketingului a fost “prevestita” de specialisti de cativa ani buni, cand afirmau:
The awful truth about marketing is that it broadcasts messages to people who don’t want to listen…. much of business communication is written in contrived and artificial language, supposedly designed to impress, but actually signaling just how impersonal the firm and its professionals are.
De la bombardamentul de mesaje catre destinatari care tineau ochii si urechile inchise, marketingul a invatat in timp nu numai sa vorbeasca ci, cel mai important, sa asculte. In acest moment companiile sunt inca in proces de invatare al faptului ca toate relatiile cu clientii trebuie vazute ca si conversatii.
Rolul decizional al clientilor a atins un nivel grandios, in principal datorita faptului ca au primit “voce” prin retelele de socializare. Puterea clientilor, data de relatia libera de comunicare pe care si-au revendicat-o in mediul online, a trimis la inceput semnale care i-au speriat pe marketeri insa nevoia de supravietuire i-a facut sa accepte si sa se adapteze acestor tendinte.
Astazi, utilizatorii de Facebook, Twitter, LinkedIn si de alte retele de socializare impartasesc impresiile lor despre serviciile hotelului in care stau in acel moment, vorbesc despre noile modele de pantofi de la magazinul X, dar in acelasi timp pot vorbi si cu reprezentantii companiilor care furnizeaza serviciul/produsul respectiv.
In acest moment, evolutia de la word-of-mouth la marketing conversational isi urmeaza cursul firesc. Sa vedem pana unde va ajunge…