Sa zicem ca ai un mic business si ai aflat ca nu ar fi deloc rau in relatia cu Google daca ai atasa site-ului de prezentare/ magazinului tau online si un mic blog. Ce poate fi mai usor, nu-i asa?
Dupa ce ai pus la punct aspectele informatice legate de blog, urmeaza partea cu adevarat importanta si ceva mai complicata: adaugarea de continut pe blog.
Un element esential al unui blog de succes tine de o prima faza de informare, de cercetare, in care afli pe ce site-uri intra audienta ta, ce cuvinte cheie iti aduc vizitatori pe site, si alte date statistice. Pentru asta iti recomand sa folosesti Google Analystic, o unealta free, suficienta pentru inceput. Pe masura ce blogul tau creste, poti sa apelezi si la alte platforme de analiza, contra cost (CrazyEgg, Kissmetrics, MixPanel etc.)
Ideile de baza despre scrierea unui articol pe blog
E bine ca, inainte sa te apuci de scris, sa intelegi felul in care sunt structurate si functioneaza blogurile de succes. Majoritatea celor care scriu pe aceste bloguri au un plan bine pus la punct inainte de inceperea redactarii. Iata, in mare, primii pasi pe care ar trebui sa ii faci:
- Alege un subiect care te intereseaza. Interesul si pasiunea cu care tratezi subiectul abordat se vor vedea cu siguranta in continutul publicat.
- Afla ce isi doreste audienta ta. Pentru asta vei folosi Google Analytics.
- Cercetare. Ce tipuri de bloguri fac rost rapid de fani? Care sunt subiectele acoperite de cele mai populare postari pe blog? Este loc si pentru tine in blogosfera?
Invata sa scrii un articol pe blog
Exista o groaza de site-uri in online care te pot invata cum sa scrii bine un articol pe blog. Unul dintre ele este Copyblogger, pe care ti-l recomand calduros. Aici vei gasi multe articole legate de scrierea unui articol, webinarii, seminare, ebook-uri si chiar poti sa conversezi pe forum.
Intr-o lume perfecta, ar trebui sa ai la dispozitie ore intregi pentru a scrie, verifica si corecta continutul. Insa, de cele mai multe ore, timpul nu este, probabil, prietenul tau cel mai bun (nici al meu!) si uite-asa te trezesti ca trebuie sa scrii pe fuga. Asta nu inseamna totusi ca articolul nu are cum sa fie de calitate, informativ si distractiv de citit.
De fapt, articolele cu cele mai bune performante sunt cele usor de citit – paragrafe scurte, liste (bullets) si limbaj scurt, conversational. De multe ori nu e cazul ca acestea sa contina extrem de multe informatii originale sau de expertiza; mai des, succesul unui articol tine de oferirea unor informatii utile, intr-o maniera cat mai usor de digerat de cititori.
Scrie articolul in mai putin de o ora!
Scrie despre ceva care iti place.
Daca esti atras de subiect, iti va fi mult mai usor sa scrii rapid articolul. Este exact ca atunci cand esti la o petrecere si cineva incepe sa vorbeasca despre filmul tau preferat. Pur si simplu nu te poti stapani si intri si tu in discutie, pentru ca slava Domnului, ai ce spune. Fa-ti deci degetele sa zboare pe tastatura cu un subiect care te pasioneaza.
Sumarizeaza sfaturile unui expert.
Ai dat vreodata de un post lung al unui expert din industrie si ti-ai dorit sa fi avut timp sa il citesti? Ei bine, nu esti singurul; exista o groaza de continut valoros in mediul online care nu este citit deoarece are o lungime mult prea mare pentru timpul incarcat al audientei. Asadar, daca esti presat de timp sau nu esti in masura sa iti dai cu parerea in legatura cu un anumit subiect, ia sfaturile din articolul unui expert si rescrie-le intr-un format mai usor de citit. Nu uita sa oferi credit sursei tale de inspiratie.
Ia interviu unui coleg.
Nu trebuie sa fie CEO-ul tau; de multe ori, celelalte departamente ale companiei ascund informatii importante, unele dintre ele foarte putin exploatate pana acum. De exemplu, poti merge la unul dintre membrii echipei de suport a companiei si sa afli care este eroarea cea mai comuna raportata de utilizatori si care se poate rezolva foarte usor. Limiteaza-te la doua-trei intrebari, adauga o introducere si o concluzie, et voilà!
Raspunde la o intrebare cotidiana.
Blogurile nu trebuie sa raspunda intotdeauna la intrebari de o subtilitate rara – uneori e bine sa ai raspunsuri pentru intrebarile simple, pe care multi experti le ocolesc. Fii la curent cu micile probleme pe care le intampina audienta ta zi de zi, cu intrebarile pe care si le pune. Daca te intrebi ce tema de Worpress ar trebui sa folosesti pentru blog-ul tau, este foarte posibil ca si cititorii tai sa se intrebe acelasi lucru. Un articol pe blog care raspunde la aceste intrebari simple se poate dovedi o resursa pretioasa pentru utilizatori, cat si pentru tine si afacerea ta.
Newsjack.
Newsjacking se refera la procesul de pescuire de stiri si de abordare a lor din unghiul industriei sau produsului tau. Cu toate informatiile la nas, nu ar trebui sa iti fie greu sa selectezi un subiect actual de mare interes pe care sa il poti lega de afacerea ta. Pe langa faptul ca newsjack-un te poate ajuta sa scrii repede un articol, iti poate aduce si un numar frumusel de share-uri. Este foarte important insa sa reactionezi rapid, imediat ce ai gasit stirea.
Acopera informatiile dintr-un webinar.
Webinar-ele pot fi surse importante de informatie pentru toata lumea, insa de multe ori utilizatorii nu au la dispozitie 30-60 de minute pentru sesiunile de informare. Ce ai de facut? Participa la un webinar (de preferat unul de 30 de minute, daca vrei sa scrii articolul in mai putin de o ora) si fa o lista cu lucrurile valoroase pe care le-ai auzit. Adauga o privire de ansamblu asupra subiectului abordat in cadrul webinar-ului si a prezentatorului, si gata articolul.
Nu compune. Remixeaza!
Mai stii cum era atunci cand aveai o lucrare scrisa la scoala si copiai cuvant cu cuvant din foaia colegului din fata? De cele mai multe ori, lucrurile se terminau rau. Acelasi lucru o sa-l patesti si daca te apuci sa reproduci mot a mot un articol care nu iti apartine, insa de aceasta data profesorul rau se va numi Google. Totusi, nu zice nimeni sa nu te inspiri din cele scrise de altii (cu cat mai multe surse, cu atat mai bine). Ia informatiile, reformuleaza-le, adauga un pic de la tine si publica!
Fii concis.
Daca ai la dispozitie o ora, nu e cazul sa iti propui sa scrii un articol de 1.500 de cuvinte. Limiteaza-te la 300-500 de cuvinte, asa ca alege un subiect pe care il poti trata in acest spatiu. Articolele de tip “Cum sa…” sau listele sunt ideale atunci cand timpul te preseaza.
Strange toata informatia de care ai nevoie intr-un singur loc.
Daca te apuci sa cauti in biblioteca, prin documentele din laptop sau prin sertarele biroului, poate si putin prin email, iti va fi greu sa te incadrezi in timpul scurt pe care il ai la dispozitie. Incearca sa strangi la un loc toate lucrurile de care ai nevoie inainte sa te apuci de scris.
Noteaza subtitlurile si informatiile marcate cu bullets.
Scrie toate lucrurile care iti trec prin cap si ti se par importante, pentru a nu le uita. Structureaza-ti articolul din start cu titluri si subtitluri, pentru ca lucrurile sa mearga mai usor.
Incepe cu…sfarsitul.
Odata ce ai pus in cap la cap ideile principale, scrie concluzia articolului schematizat. Dupa ce vei avea concluzia, te vei simti mult mai linistit si implinit. Din acest moment, pune toata energia pozitiva la lucru pentru a umple spatiile lasate libere.
Intrebarea din introducere.
De multe ori, o intrebare buna face cat zece raspunsuri geniale. E important sa poti formula o dilema sau o curiozitate arzatoare a cititorilor tai intr-o maniera cat mai apropiata de felul in care ar face-o ei.
O intrebare buna nu doar atrage atentia ci si ii face nerabdatori pe cititori sa afle raspunsul pe care, din fericire, l-ai formulat simplu si concis (din lipsa de timp, dar cine stie asta?).
“Write to express, not to impress.”
Urmeaza sa iti spun un adevar dureros, fara menajamente: Oricat de mult te-ai chinui pentru un articol, oricat de frumos si inteligent l-ai formula, anumite persoane tot nu il vor citi niciodata.
Este esential sa stii acest lucru si sa scrii pentru a exprima ceva, nu pentru a impresiona audienta. Varianta doi oricum iti va lua ore intregi, iar rezultatul s-ar putea sa nu te multumeasca deloc.
Alege un subiect. Documenteaza-te. Scrie un articol in care sa iti folosesti propria voce. Nu incerca sa pari altcineva atunci cand scrii – cititorii cel mai probabil vor simti prefacatoria.
Tine departe de tine lucrurile care ar putea sa iti distraga atentia.
O notificare de email nou, un sms primit, un mesaj pe Facebook sau un apel telefonic sunt lucruri care iti pot distruge elanul creator. Opreste sau ascunde toate lucrurile care ar putea sa te ridice de la laptop. A, si nu uita sa mananci bine inaine si sa tii o sticla cu apa langa masa de scris ca nu cumva stomacul sa fie cel care iti vine de hac.
Ia-ti primele 25 de minute pentru primul draft.
Scrie cat de mult poti, fara sa-ti faci griji legate de editare, de frazele care nu suna tocmai bine. Pur si simplu scrie. Poti edita mai tarziu.
Pleaca de la calculator.
Ai scris prima varianta a articolului in mai putin de 25 de minute? Minunat! Ridica-te de la calculator si ia o mica pauza. Vei reusi sa sesizezi mai rapid greselile si chiar sa vii cu lucruri noi daca iti “clatesti” putin ochii si mintea dupa primul draft.
Editeaza postarea de mai multe ori.
De obicei, dupa ce termin de scris un articol il recitesc de cel putin trei ori – e incredibil cat de bine se pot ascunde unele greseli de redactare pana la a patra citire (nu o singura data mi s-a intamplat ca ele sa fie chiar in titlu). Ideal ar fi sa scrii articolul cu o zi inainte de publicare si sa il mai citesti inca o data dupa o noapte de somn.
Roaga pe cineva sa iti citeasca articolul inainte sa il publici.
Atunci cand te grabesti, greseala e aproape inevitabila. In plus, atunci cand un text scris iti apartine, devine mult mai greu sa sesizezi greselile. Iata de ce ar fi bine ca, dupa ce finalizezi un articol, sa il dai mai departe pentru a fi citit de altcineva inainte de publicare.
1 ora = 1 articol
Daca ai inceput sa te simti ca inainte de predarea unei lucrari pentru scoala atunci cand trebuie sa scrii pe blog, incearca sa iti scoti din sistem stresul inutil. Usureaza-ti drumul reutilizand continut valoros preexistent si adaugand cateva ganduri personale. Poti crea articole extrem de valoroase, fara sa petreci ore intregi la laptop.
Acum ca articolul tau e gata de drum, nu uita lucrurile pe care trebuie sa le aplici de fiecare data cand timpul te preseaza:
1. Pune cap la cap o lista de idei.
2. Scrie un articol.
3. Verifica partea de SEO
4. Publica
5. Programeaza distribuirea pe retelele sociale
6. Solicita-le cititorilor tai idei noi pentru post-uri
7. Adauga ideile noi la lista ta
8. Repeta
E simplu. Respecta formula de mai sus si sfaturile din articol, iar lucrurile vor fi mai usoare decat ai putea crede. In timp, audienta blogului tau va creste, odata cu profitul afacerii tale.