COVID-19 a determinat un adevarat tumult in randul companiilor care vor cu orice chip sa intre pe piata online, dupa ce carantina si reglementarile legate de izolare au subliniat punctele vulnerabile ale afacerilor clasice. Insa, din pacate, o serie importanta de afaceri inteleg gresit situatia si nu reusesc sa faca o trecere eficienta si profitabila, pana la urma.
CEO-ul agentiei de marketing digital Insight Online, Kim Voon, spune ca desi afacerile mici si mari recunosc nevoia sa arata ce pot in mediul online – mai ales dupa ce au fost complet expuse si vulnerabile in perioada carantinei – este nevoie de o abordare mai calculata.
“Peste jumatate din solicitarile pe care le primim vin din partea companiilor care vor sa faca trecerea catre piata online si catre serviciul de relatii cu clientii online, chiar si afaceri care nu sunt asociate in mod traditional cu procesele digitale, inclusiv companii de centrale comerciale si companii de transporturi”.
Includem asadar in aceasta categorie retaileri care s-au bazat foarte mult pe magazine traditionale si pe o locatie fizica centrala pentru a-si derula afacerile. Extrem de multe afaceri din intreaga lume au lucrat pana acum pe site-uri de tip brosura, o realitate care, insa, se shimba destul de rapid.
In trecut, multe afaceri se bazau pe site pentru a genera lead-uri care erau apoi preluate de o persoana de la vanzari care urma sa transforme un lead intr-un client. Astazi, insa, tot mai multe firme se gandesc la automatizarea celei mai mari parti a vanzarilor si a proceselor de service, daca nu chiar la o automatizare integrala.
“Suntem o agentie digitala, asa ca munca noastra se axeaza foarte mult pe marketing, dar in aceasta perioada vin din ce in ce mai mult in contact cu afaceri care vor sa isi transfere mare parte din procese in mediul online, fara sa analizeze inainte de a face saltul. Ma refer aici la investitii in platforme automate scumpe de marketing, care e foarte probabil sa nu fie adecvate scopului si poate nici macar necesare”, mai spune Voon.
Ar fi indicat ca managerii de marketing si proprietarii de afaceri sa isi analizeze procesele inainte de a decide daca este bine sau nu pentru ei. Desi cei mai multi dintre factorii de decizie sunt constienti de ceea ce inseamna automatizarea si oportunitatile pe care le confera, nu se gandeau nici pe departe la acest pas inainte de era COVID. Acum se grabesc sa il faca, pentru ca vor sa evite riscurile, insa nu fac decat sa creeze si mai multe riscuri. Tocmai de aceea este absolut elementar sa luam o pauza si sa evaluam corect.
Iata care sunt cele mai importante sfaturi pe care Voon le da companiilor care intentioneaza sa faca trecerea catre marketing online si relatii online cu clientii.
1. Fa o harta a parcursului
Gandeste-te si documenteaza procesele actuale ale afacerii tale. Ce drum au de urmat clientii prin afacerea ta, de la constientizare pana la post-achizitie? Obtine feedback-ul staffului si alcatuieste un parcurs pe o tabla care sa ramana la vedere.
2. Identifica oportunitatile online
Identifica ceea ce poti duce in online. De pilda, poate fi vorba despre suportul post-vanzare, verificarea nivelului de satisfactie a clientului, care se poate face usor prin email sau pe messenger.
3. Incepe incet
Fa schimbari progressive, intr-un ritm lent. Nu face totul ca la carte adoptand o solutie universala inainte de a avea timp sa inveti si sa intelegi cum iti poate ajuta tehnologia afacerea proprie.
Exista extrem de multe companii care se arunca cu capul inainte, cumparand sisteme ede tip enterprise inainte sa aiba timp sa intelega cum s-ar integra procesele si functiile lor interne cu acest soft. Daca nu ai un proces sau un sistem, nu sari imediat sa cumperi un software!
4. Investeste in pregatire
Evita sa faci schimbari fara sa planifici banii si timpul pe care le vei investi in pregatirea angajatilor. Asigura-te ca ai un program pe care sa il ajustezi la schimbare si la trasformare. Exista mult prea multe decizii care vin de la varf, fara consideratie fata de modul in care angajatii vor putea face fata transformarilor.
Sursa: https://www.scoop.co.nz/stories/BU2007/S00532/how-to-move-your-business-online.htm