Cand evaluezi tacticile pentru SEO (optimizarea pentru motoarele de cautare) este important sa echilibrezi partea tehnica a intelegerii modului in care functioneaza motoarele de cautare cu empatia si intelegerea pentru persoanele care folosesc motoarele de cautare ca instrumente pentru a gasi ceea ce cauta.

Cu bune si cu rele, cand ne gandim la optimizarea site-ului ne referim de obicei la modurile in care continutul unei paginii si metadata on-page pot afecta performanta site-ului. Insa o alta componenta cheie pentru succesul performantei unei campanii de SEO este timpul de incarcare al site-ului sau viteza paginii.

In cele ce urmeaza, vom detalia cativa factori importanti legati de vitezele site-ului, printre care:
1. Cum influenteaza viteza de incarcare a site-ului experienta de utilizare.
2. Cum evalueaza motoarele de cautare viteza site-ului pentru a stabili pozitia in lista cu rezultatele cautarii.
3. Cele mai bune practici de optimizare a vitezei site-ului.
4. Cateva instrumente gratuite care te pot ajuta sa testezi, sa monitorizezi si sa optimizezi viteza site-ului pentru SEO.

Impactul vitezei paginii asupra SEO

Traim intr-o lume cu un ritm rapid si obsedata de viteza – in special in mediul online si mai ales cand vine vorba de a gasi ceea ce cautam.

Intr-o lume in care conexiunile rapide la internet si viteza mare de descarcare au devenit norma, utilizatorii sunt obisnuiti cu pagini web care se incarca rapid. Iti amintesti cand a fost ultima data cand ai fost nevoit sa astepti mai mult de cateva secunde pentru a incarca o pagina? Ce-ai facut? Ei bine, din ce in ce mai frecvent utilizatorii de internet nu mai asteapta, ci trec mai departe.

Google si alte motoare de cautare recunosc ca viteza este o calitate relevanta pentru cei care fac cautari pe internet. Asadar, o viteza redusa de incarcare a paginii, care blocheaza crawlerele motoarelor de cautare in disecarea continutului unui site web, nu face decat sa functioneze impotriva rank-ului general al paginii. Explicatia este simpla: obiectivul motoarelor de cautare este acela de a oferi rapid utilizatorilor cel mai relevant continut. Viteza de incarcare a paginii contribuie la relevanta site-ului, deoarece utilizatorii care efectueaza cautari se asteapta ca totul sa se desfasoare rapid.

Cele mai bune practici pentru imbunatatirea vitezei site-ului

Odata ce ai inteles importanta vitezei paginii, probabil ca te vei intreba daca exista unele modalitati usoare de a imbunatati aceasta viteza si pentru site-ul tau.
Ei bine, la fel ca in cazul celor mai multe subiecte din zona SEO, lucrurile se pot complica destul de repede. Insa, dincolo de tot discursul tehnic cu privire la cele mai bune limbaje de programare si trucuri de codare, iata mai jos sase practici eficiente pe care le poti implementa cu usurinta, pentru a incepe sa-ti imbunatatesti viteza site-ului.

1. Optimizeaza dimensiunile imaginilor

Imaginile sunt cel mai mare vinovat pentru incetinirea vitezei de incarcare a paginilor. Imaginile mari, la rezolutie mare, sunt ideale pentru imprimare, dar nu si pentru web. Ca atare, inainte de a incarca o imagine noua excelenta pe site, asigura-te in primul rand ca o optimizezi pentru utilizarea web.

Poti folosi fie editorul principal de pe computer, fie un alt instrument gratuit sau nu, pentru a modifica rata de compresie a imaginii si pixelii, la dimensiunea aproximativa de care ai nevoie pentru site. Este important sa intelegi ca, folosind editorul HTML pentru a regla latimea imaginii de la 1.000 pixeli la 300 pixeli, se modifica doar aspectul de pe ecran. Cand pagina se incarca, browserul trebuie sa incarce tot datele complete ale imaginii, care are o dimensiune de trei ori mai mare decat ceea ce vezi tu pe ecran.

Daca utilizezi un sistem de gestionare a continutului (CMS), cel mai probabil folosesti template-uri de design responsive, ceea ce este un lucru bun. Utilizatorii nu doar ca isi doresc o experienta perfecta pentru desktop si mobil, atunci cand trec de pe un device pe altul, ci se asteapta sa o aiba, si vor fi dezamagiti daca vor primi altceva.

2. Foloseste formatele corecte de fisiere de imagine

Dincolo de optimizarea imaginilor din punct de vedere al dimensiunii, este esential sa utilizezi formate de fisiere adecvate pentru diferite utilizari in mediul online:

  •  Fisiere JPEG. Pentru majoritatea imaginilor, JPEG – care este un format comprimabil acceptat de toate browserele – este formatul corect de fisier. Fotografiile si graficele ar trebui sa fie fisiere de imagine JPEG.
  •  Fisiere PNG. Pentru grafica simpla, precum butoanele call-to-action (CTA) sau zonele in care este necesara transparenta, poti folosi formatul PNG. Atentie, insa, caci fisierele PNG pot deveni destul de mari daca sunt utilizate incorect. Un PNG cu aceleasi dimensiuni ca un JPEG poate avea o dimensiune a fisierului de zece ori mai mare.
  •  Fisiere SVG. Poti folosi fisiere SVG pentru logo-urile companiei si ale produselor si pentru pictograme. SVG-urile sunt fisiere foarte mici si se scaleaza la infinit, pentru ca sunt definite de vectori. Reversul medaliei este ca sunt limitate la imagini relativ simple.
  •  Fisiere WEBP. Acesta este un format nou de fisier. WebP poate inlocui atat fisierele JPEG cat si pe cele PNG, insa este acceptat doar de cele mai recente browsere web. Asadar, daca vrei sa utilizezi o imagine WebP trebuie sa oferi si o varianta de fisier alternativ, JPEG sau PNG, pentru browserele vechi.
3. Evita textul ca grafica

In cazuri rare, va fi nevoie probabil sa te bazezi pe o grafica personalizata pentru a afisa un text stilizat, specific. Cu cat vei folosi mai mult CSS pentru a afisa anumite fonturi, cu atat paginile site-ului tau se vor incarca mai rapid. Grafica textului are mai putina valoare din punct de vedere al SEO decat textul real din pagina. Asadar, daca trebuie neaparat sa utilizezi o grafica pentru text, nu uita sa incluzi text alternativ pentru SEO.

4. Nu folosi plugin-uri si scripturi in exces

Pluginurile site-ului sunt excelente pentru a adauga functii, mai ales atunci cand sunt gratuite. Insa daca aglomerezi prea multe pe o singura pagina – de exemplu, pe blog – ele pot limita drastic viteza de incarcare a paginii.

5. Imagini cu incarcare lenta in a doua jumatate a paginii

Imaginile cu incarcare lenta permit restului elementelor din pagina sa se incarce inainte ca toate imaginile sa fie incarcate. In acest fel, vizitatorii site-ului vor putea incepe sa-ti citeasca mai repede continutul. Aceasta este o optiune excelenta, dar nu uita ca doar imaginile din a doua jumatate a paginii trebuie sa se incarce in acest mod. In caz contrar, elemente precum antetul paginii, vor aparea deodata in timp ce utilizatorii citesc, modificand continutul paginii, tulburand angajamentul si creand o experienta neplacuta de utilizare.

6. Minimizeaza JavaScript si CSS

Multe platforme de construire a site-urilor, asa cum este si HubSpot, micsoreaza automat fisierele JavaScript si CSS pentru a le reduce dimensiunea.

Anumite pluginuri ale site-urilor de social media pot da adevarate batai de cap administratorilor de site-uri, ele putand reduce si viteza de incarcare a unei pagini. Pe de alta parte, insa, evitarea acestor plugin-uri limiteaza capacitatea de a distribui continutul site-ului tau pe retelele de socializare, ceea ce iti va limita sansele de a beneficia de semnale valoroase din social media, care au un efect pozitiv asupra strategiei de SEO.

Majoritatea sistemelor de gestionare a continutului (CMS) au functii de partajare sociala incorporate pe platformele lor, dar daca trebuie sa adaugi una proprie, nu uita sa citesti review-urile pentru a vedea cateva feedback-uri privind viteza de incarcare si sa beneficiezi de experientele altor utilizatori.
Specialistii in marketing si directorii de nivel C apreciaza in general datele si le si raspund, astfel ca poate fi interesant sa incerci sa preiei cat mai mult posibil din fiecare colt al site-ului, utilizand o gama variata de trackere, inclusiv instrumente care urmaresc si masoara:

  •  Google Analytics
  •  Google Ads
  •  Facebook
  •  LinkedIn
  •  Twitter
  •  Harta termica
  •  Rata de conversie a formularelor

Din nefericire, fiecare script necesita trafic si procesare suplimentara. Astfel, oricat de tentant ar fi, gandeste-te bine la beneficiile fiecarui script si adauga-le doar pe cele care iti vor oferi date valoroase, ce iti permit sa actionezi in consecinta.

Instrumente gratuite pentru monitorizarea si optimizarea vitezei site-ului

Din fericire, exista instrumente gratuite care te pot ajuta sa faci un test referitor la viteza de incarcare a paginii si sa descoperi zonele in care poti aduce imbunatatiri. Iata cateva dintre aceste instrumente:

  •  Google PageSpeed Insights – Complex si usor de folosit, acesta poate fi singurul instrument de care vei avea nevoie. Este, de asemenea, inclus in browserul Chrome ca Lighthouse.
  •  Google Analytics – Este minunat sa il ai mereu la indemana, iar odata configurat, iti va permite sa obtii rapid o imagine asupra vitezei site-ului in timp.
  •  SEOquake Browser Plugin – Pe langa masurarea vitezei site-ului in bara de instrumente a browserului, cand iti analizezi site-ul pagina cu pagina, instrumentul iti ofera si multe alte masuratori SEO.

Nu exista niciun dubiu ca viteza paginii este unul dintre numerosii factori de care trebuie sa tii cont atunci cand iti optimizezi site-ul, astfel incat sa te pozitionezi mai sus in rezultatele motorului de cautare. In plus, incarcarea lenta poate trage in jos si alti parametri, limitand ratele de conversie si diminuand performanta generala a continutului site-ului.

Pe langa instrumentele gratuite, exista si instrumente profesionale, platite. O selectie a acestora gasiti pe site-ul seoaccounts.net

Un timp de incarcare mai rapid al paginii ar putea insemna conversii mai mari, iar un site web care genereaza lead-uri mai calificate este un site care poate beneficia de asistenta mai buna de la mai multe niveluri ale companiei.