comert online

Atunci cand te hotarasti sa faci comert online…

…sau mai exact sa comercializezi produse sau servicii pe internet, trebuie sa tii cont de anumite reglementari in vigoare. Fiind vorba de foarte multe reglementari privind acest domeniu, le voi puncta doar pe cele mai importante. Desi multe dintre ele ti se pot parea de bun simt, sunt ignorate de multi dintre cei care fac comert online.

Scopul regulilor este de a asigura o transparenta cat mai mare a activitatii si de a oferi incredere cumparatorilor din acest mediu in produsele si serviciile pe care au de gand sa le introduca in cosul virtual. Increderea, in acest caz, se castiga mai greu decat in cazul cumparaturilor realizate in mod traditional deoarece nu exista un contact real (fata in fata) cu cel ce comercializeaza produsele/serviciile si nici nu e posibila o testare a bunului dorit.

Regulile se refera in principal la informatiile precontractuale care trebuie oferite clientilor potentiali, inainte ca acestia sa cumpere un produs/serviciu.

Regulile elementare pentru comert online sunt, in mare, urmatoarele:

1. Ofera informatii cat mai exacte despre activitatea pe care o desfasori

E important ca persoana care vrea sa cumpere de la tine sa stie exact cu cine are de-a face (companie, persoana fizica…)

2. Fa o descriere a principalelor caracteristici ale bunurilor sau serviciilor oferite

Cumparatorii din mediul online vor cauta cu siguranta informatii inaintea cumpararii unui produs iar daca nu le vor gasi pe site-ul tau sigur vor apela la alte surse (de ex. Forumuri, prieteni care au mai cumparat). Daca esti vag sau ascunzi anumite informatii despre ceea ce vinzi nu te astepta sa ai mai multi cumparatori.

3. Specifica preturile bunurilor sau serviciilor, incluzand toate taxele

E important ca pentru fiecare produs sa fie afisat pretul total care sa includa toate taxele si la sfarsit sa i se ofere un total real al costurilor bunurilor/serviciilor cumparate.

4. Atunci cand faci comert online e foarte important sa oferi informatii complete despre costurile de livrare

Aceste informatii sunt obligatorii fie ca se alege plata in avans, fie cea ramburs (la livrare). Mai ales in cazul platii ramburs, cu siguranta nu iti doresti ca un client sa refuze plata pentru ca nu a cunoscut costurile de livrare. La finalizarea comenzii, normal este sa apara pretul total, care sa includa si aceste costuri.

5. Detalii asupra modalitatilor de platacomert online

E important ca orice vizitator al site-ului tau sa stie de la inceput felul in care poate face o plata si sa aiba siguranta unei plati online cat mai securizata.

Daca este necesara plata in avans, trebuie oferita adresa completa a companiei/a celui care comercializeaza produsele.

In acest caz, doar o adresa de email si un numar de telefon postate pe site nu vor fi suficiente pentru a castiga increderea potentialilor cumparatori, care vor fi sceptici in a-si oferi informatiile de pe card.

6. Precizeaza durata maxima de timp in care produsele vor fi livrate (multi comercianti aleg o perioda de 30 de zile)

Trebuie cunoscut numarul maxim de zile in care comanda va ajunge la cumparator pentru a nu risca plangeri din parte acestuia.

7. Informatii despre drepturile de anulare a comenzilor

E posibil ca un client se razgandeasca asupra comenzii facute si trebuie sa stie in ce conditii o poate anula.

8. Specifica numarul de zile in care clientii pot returna produsele comandate.

Majoritatea celor care fac comert online trebuie sa specifice perioada in care un produs poate fi returnat astfel incat clientii nemultumiti sa isi poata primi banii inapoi si astfel sa nu se genereze un conflict care sa afecteze imaginea comerciantului.

Cu siguranta aceste reguli nu ti se vor parea greu de respectat in cazul in care vei hotari sa faci comert online, iar transparenta de care vei da dovada iti va aduce multe beneficii si te va scuti de eventualele reclamatii sau sesizari primite din partea unor clienti neinformati.