Titanii de la Google au comis-o din nou și nu în sensul îndoielnic promovat de Britney Spears în „Oups, I did it again” – Google au lansat RankBrain, un nou algoritm care permite procesarea și sortarea rezultatelor căutărilor online într-o manieră de-a dreptul revoluționară.
Ce este RankBrain?
Dar înainte de a aborda o tehnologie fără precedent, hai să ne familiarizăm cu… precedentele.
Google e reponsabil de clasificarea sau ierarhizarea paginilor web – nimic nou până aici, nu? Dar cum anume reușeșete Google să facă un „clasament”, care sunt criteriile care stau la baza acestei operații? Poate e magie curată, dar cel mai probabil nu (de fapt, nu în sensul convențional, alchimic de magie).
Google operează cu anumiți indicatori pentru a clasifica paginile web; conținutul paginii, cuvintele-cheie scrise cu un font reliefat (Bold) sau paginile cotate ca optimizate pentru mobil – toate sunt interpretate ca indicatori de Google și toate contribuie la „calificativul” general al unei pagini web.
Dar aici avem doar trei exemple de posibili indicatori, în realitate Google operează cu peste 200 de astfel de indicatori principali care au, la rândul lor, mii de indicatori secundari sau variații.
RankBrain – un indicator de luat in seama
Așadar, RankBrain este doar unul din numeroșii indicatori utilizați de Google. În fața unei asemenea avalanșe de componente, se impune o întrebare absolut firească: cine sau mai bine zis ce este mai important, care este acel indicator sau care sunt acei indicatori care primează în determinarea ierarhiei paginilor web?
Pentru moment, Google păstrează misterul, așa că specialiștii nu pot decât să lanseze presupuneri educate. Link-urile par să fie cei mai importanți indicatori, iar locul al doilea este rezervat cuvintelor (da, știm, un termen pe cât de vag, pe atât de cuprinzător).
RankBrain și tehnologia sa revoluționară!
Procesul de învățare asistată de mașinării le permite computerelor să învețe efectiv să îndeplinească anumite funcții… pe cont propriu, fără a urma instrucțiunile unui fragment de cod (programare) sau instrucțiunile umane. Să nu uităm de inteligența artificială care le permite computerelor să devină la fel de iscusite ca oamenii în colectarea cunoștințelor programate dar și auto-induse.
Ei bine, RankBrain combină cele două tehnologii descrise mai sus – revoluționar, într-adevăr!
Pe scurt, RankBrain sortează miliarde de pagini de rezulate pentru a determina care sunt cele mai relevante pentru căutări specifice. Deși foarte performant (și impresionant, zicem noi), RankBrain nu lucrează pe cont propriu, ci reprezintă doar o parte a algoritmului de căutare utilizat de Google, adică Hummingbird.
Să-i cunoaștem rapid și pe ceilalți membri ai echipei Hummingbird: Penguin, Payday și Panda țin la distanță corespondența indezirabilă (sau spam-urile, așa cum le cunoaștem cu toții), Pigeon aduce rezultatele locale în primele poziții ale listei, în timp ce Top Heavy penalizează paginile burdușite cu anunțuri publicitare, trimițându-le către ultimele poziții. Mobile Friendly recompensează paginile al căror conținut este optimizat pentru mobil, Pirate se luptă cu încălcarea drepturilor de autor, iar PageRank contribuie la clasificarea paginilor pe baza link-urilor primite de la alte pagini web.
Să revenim, însă, la vedeta noastră, RankBrain a cărui principală funcție constă în analizarea căutărilor efectuate via Google cu scopul de a identifica anumite pagini care nu conțin neapărat cuvintele-cheie introduse de utilizatori în rubrica destinată căutării, dar care pot fi foarte relevante.
Pentru noi, e normal să tastăm cuvântul „pisică” și să ni se afișeze o listă generoasă cu rezultate vrute și nevrute despre pisici, dar acum ceva vreme, căutarea noastră nu ar fi fost la fel de prodcutivă pentru că… Google nu știa că pluralul cuvântului pisică este „pisici”.
Acum știe, dar nu se mulțumește cu atât. Acum, sinonimele nu mai reprezintă o provocare când vine vorba de acuratețea rezultatelor afișate în urma căutărilor noastre.
Acum, Google știe să opereze distincții conceptuale (desigur, până la un anumit punct), chiar și să facă analogii și tot felul de conexiuni între concepte grație instrumentului Knowledge Graph.
Atunci de ce a mai fost nevoie de RankBrain?
Ca întotdeauna, invenția apare ca un răspuns, ca soluție la o necesitate.
Dacă în trecut, Google se baza pe o armată de oameni care să creeze liste exhaustive de sinonime și de conexiuni între diverse concepte, acum utilizatorii pretind (și) mai mult. Căutările introduse de utilizatori nu sunt doar incredibil de numeroase, ci tot mai complexe, adesea reprezentate de mai mulți termeni sau poate de fraze întregi și mereu se adaugă elemene noi. Spre exemplu, un studiu publicat de Google în 2007 a arătat că 20 până la 25% din căutările efectuate de utilizatori nu mai fuseseră niciodată introduse.
Tot procesul a devenit pur și simplu prea mult pentru a mai putea fi gestionat manual, așa a apărut RankBrain, care a fost conceput special pentru a putea interpreta căutările utilizatorilor într-o manieră care să permită afișarea celor mai relevante rezultate.
RankBrain dispune de abilitatea de a identifica tipare între cuvinte și de a înțelege modul în care acestea relaționează, totul în scopul de a oferi rezultate cât mai specifice și cât mai adaptate la necesitățile utilizatorilor.
Concret, RankBrain procesează arhive de date pe baza cărora poate emite predicții; aceste predicții sunt testate și demonstrate înainte de a fi lansate, iar ciclul se reia de fiecare dată când o nouă căutare este introdusă în sistem.
Pentru Google, RankBrain este un instrument esențial ș pentru că ajută și contribuie în mod direct la ierarhizarea paginilor web. De fapt, RankBrain dispune de capacitatea de a sintetiza conținutul paginilor web mai eficient decât orice alt sistem utilizat anterior de Google, iar impactul acestui algoritm va infulența „online-ul” pentru mult timp de acum înainte.