Exemple de instrumente si tehnici de marketing care iti vor da un avantaj anul acesta.Ani intregi specialistii in marketing digital au privit catre viitor prezicand modul in care inovatiile din digital media, platforme si tehnologie vor contura marketingul in 2020. Exemplele inovatoare arata in mod cert oportunitatile minunate disponibile – aproape ca avem prea multe de ales.
In cele ce urmeaza vom explora sase dintre trendurile cele mai importante de marketing, bazate pe exemple si cercetari cu privire la adoptarea celor mai noi tehnici de marketing si tehnologii pe care le pot folosi marketerii.
In 2020 putem vedea deja impactul urias pe care marketingul digital l-a avut asupra ultimului deceniu, si mult mai mult. Doar daca ne uitam la domeniul publicitatii, aceste predictii ale eMarketer arata modul in care duopolul creat de Facebook si de Google domina investitiile platite in media online, desi spatiile cumparate in media offline raman si ele importante pentru multe branduri mari.
Trendul 1. Marketingul ciclului de viata
Desi se spune adesea ca “palnia a murit” (palnia de vanzari) pentru ca practic consumatorii urmeaza traiectorii non-lineare, indiferent de produsul sau serviciul pentru care faci marketing, principalul tau punct de interes pentru a face ca o afacere sa se dezvolte va trebui sa fie cresterea gradului de notorietate, urmat indeaproape de cresterea lead-urilor clientilor si a “prospectilor” (potentialii clienti).
Un mod mult mai practic de a integra marketingul online in activitatile de marketing este acela de a considera comunicarea din punct de vedere al clientului pe parcursul calatoriei sale. Specialistii in marketing numesc asta marketing permanent al ciclului de viata, si recomanda analizarea utilizarii mediei online si offline pe parcursul ciclului de viata al clientului.
Trendul 2. Marketing conversational
Pentru unii dintre specialistii in marketing online acesta este unul dintre cele mai interesante trenduri in marketingul zilelor noastre, aducand laolalta adoptarea rapida de catre consumator a difuzoarelor inteligente si a inovatiei in procesarea cautarilor, interfete conversationale si mesagerii.
Marketingul conversational a fost subliniat recent ca o inovatie esentiala in ultimul Hartner Hype Cycle, alaturi de Inteligenta Artificiala, care adesea o alimenteaza.
Dintre tehnologiile de pe panta Innovation Trigger, multe nu sunt asteptate sa ajunga in mainstream pentru urmatorii 5 sau chiar 10 ani. Dintre inovatiile care sunt prognozate sa ajunga in mainstream in urmatorii 2-5 ani, cele mai importante 3 inovatii care ar trebui luate in calcul de marketeri sunt personificarea, marketingul real time si marketingul conversational.
Iata cum explica Gartner: “Tehnologiile de marketing conversational permit interactiuni intre companii si clienti, care minimizeaza dialogul uman si o fac la scara mare”.
Unii dintre specialistii in marketing digital considera ca promovarea in media cu privire la difuzoarele smart care sustin demersul de achizitie este atat si nimic mai mult. Desi unele produse se preteaza pentru achizitie, acolo unde trebuie facuta o alegere intre produse complexe, ele nu vor fi de ajuns pana cand nu vom avea boti cu adevarat inteligenti pentru comparatii. Cu toate acestea, cercetatorii sugereaza ca e posibil ca aceste voci sa se insele.
Un studiu realizat recent de Artefact UK (o agentie de Inteligenta Artificiala si date) in randul a 2000 de adulti britanici, arata ca:
“6 din 10 proprietari de difuzoare inteligente (60%) le-au folosit pentru a face o achizitie anul trecut. De fapt, aproape un sfert (22%) spun ca au procedat in acest fel si in ultima saptamana”.
Trendul 3. Marketing bazat pe insighturi
Foarte multi specialisti ai domeniului sunt fani ai utilizarii analiticelor si insight-urilor pentru a influenta performanta afacerilor si pentru a optimiza rezultatele din marketingul digital.
Imbunatatirea marketingului bazat pe date este un obiectiv al multor companii, potrivit raportului Altimeter/Prophet State of Digital Marketing, la categoria “cele mai dorite skill-uri in randul marketerilor digitali”.
Afacerile care folosesc aceasta abordare incearca sa castige beneficiile raportate de cercetarea McKinsey care sugereaza ca: “utilizatorii intensivi ai analiticelor despre clienti au o probabilitate de 23 de ori mai mare de a-si depasi in mod clar concurenta in ceea ce priveste achizitia de noi clienti, comparativ cu utilizatorii nonintensivi, si de 9 ori mai mare sa ii depaseasca pe acestia la categoria loialitatea clientului”.
Pe langa evolutiile in analitice legate de clienti, noile tehnici Voice of the Customer (VoC) – Vocea Clientului, asa cum sunt comunitatile de clienti gazduite in online, pot imbunatati preferintele clientilor pentru produse viitoare si modul in care sunt livrate.
Red Bull de pilda foloseste platforma de insight Vision Critical, pentru a lansa o comunitate de consumatori pasionata de categoria bauturi energizante.
Oferind o intelegere mai profunda a preferintelor consumatorilor, comunitatea provoaca supozitii larg raspandite. Compania, de pilda, a invatat cine consuma bauturi Red Bull – si cum si cand le cumpara. Datele din comunitate ofera un insight cu privire la peisajul concurentei, dezvaluind canale pe care compania le poate imbunatati pentru a accentua evolutia. Comunitatea ii ajuta de asemenea pe cei de la Red Bull sa ofere mai multa valoare retailerilor.
Trendul 4. Tehnologia de marketing
Astazi, tehnologia de marketing (pe scurt Martech) prezinta o gama uluitoare de alegeri de servicii software pentru afaceri care isi doresc sa-si imbunatateasca managementul mediei digitale, experientele si informatiile. Daca afacerea ta si agentiile cu care lucrezi adopta mixul adecvat de Martech, poti avea parte de un avantaj in fata concurentei dar daca nu, poti pierde mult din informatii si perspectiva si din procesul de automatizare pe care il folosesc.
Trendul 5. Intimitatea consumatorului si KYC
Pasii gresiti repetati facuti de Facebook si de Google si bresele in securitate ale altor branduri, care au dus toate la publicarea detaliilor clientilor au subliniat consumatorilor ca datele lor nu sunt atat de sigure pe cat ar fi crezut pe site-urile online ale unor branduri. Reglementarile in materie de confidentialitate, asa cum sunt GDPR, au fost astfel lansate pentru a imbunatati confidentialitatea datelor cu amenzi marite.
Desi acestea par a fi mai degraba probleme ale CIO (chief information officer) sau ale CFO (chief financial officer) ele indica necesitatea ca marketerii sa lucreze in colaborare cu colegii lor, pentru a reduce potentialul impact al breselor in securitate si sa ii linisteasca pe clienti.
In acelasi timp, am asistat la o eficienta din ce in ce mai scazuta a metodelor traditionale de identificare, asa cum sunt cookie-urile pentru tracking, ceea ce face ca determinarea ROI-ului media – din cate se pare unul dintre beneficiile majore ale canalelor digitale – sa fie mai dificila.
Tehnologiile noi au potentialul de a contribui la rezolvarea acestor probleme.
In prezent sunt dezvoltate noi solutii de tip Identify Management sau Know Your Customer, care pot imbunatati securitatea, reduce fraudele si imbunatati insight-ul despre clienti pe device-uri multiple.
De pilda, start-up-ul britanic Hooyu imbina metodele clasice de verificare a clientilor, asa cum sunt verificarile in baze de date (acolo unde se poate) cu validarea documentelor ID, analiza amprentei digitale, geo-localizarea si tehnologia biometrica de recunoastere faciala. Avand in vedere ingrijorarea consumatorilor si noile reglementari UE privind Confidentialitatea, care urmeaza a fi lansate, dar si inexactitatea trackingului online cu restrictii din ce in ce mai mari incorporate in browsere precum Chrome si Safari, se pare ca zilele cookie-urilor si ale amprentelor digitale sunt numarate. Asta inseamna ca afacerile ar trebui sa ia in considerare alte alternative, daca nu o fac deja!
Trendul 6. Transformarea digitala si transformarea de marketing
Cercetarile privind gestionarea marketingului digital au scos la iveala multe provocari in ceea ce priveste modul in care se face marketing digital in companiile de astazi. Printre probleme s-au numarat o lipsa de concentrare pe o strategie integrata, probleme de optimizare si structurale precum faptul ca echipele lucreaza izolat si manifesta o lipsa de skill-uri legate de comunicarea integrata.
Pentru a contracara acest tip de probleme si pentru a profita la maxim de oportunitatile de crestere a unei afaceri prin marketing digital, multe afaceri pun in prezent in aplicare un program de transformare digitala.
Obiectivul transformarii digitale este acela de a dezvolta o harta pentru imbunatatirea capacitatilor si skill-urilor digitale, integrand in acelasi timp activitatile de marketing digital permanente cu marketing de brand si de produs.
In ciuda unor discutii conform carora ne-am putea afla intr-o lume post-digitala pana in 2020 si in ciuda faptului ca unii marketeri traditionali sugereaza ca “e momentul sa renuntam definitiv la marketingul digital” realitatea este ca multe joburi de specialist digital sunt necesare pentru a desfasura activitati de marketing digital.
Una dintre practicile comune care e posibil sa continue in viitor este trecerea catre o abordare hibrida pentru gestionarea marketingului digital, skill-urile de marketing digital fiind dezvoltate in echipe de marketing, asa cum sugereaza aceasta structura.
Insa eticheta de departament digital este depasita, crearea de echipe digitale mari ducand dezvoltarea de “silozuri” cu alte echipe de marketing si de produs. In schimb, ne putem astepta la o miscare continua catre un model Centru de Excelenta digital/marketing (DcoE).
DcoE vor fi de fapt unitati mai mici de servicii digitale care urmaresc cele mai recente evolutii in dezvoltare, oferind consultanta cu privire la noi tehnici si tehnologii digitale.